Välkommen att kika in..

2013-09-05 @ 10:59:00
...men förbered dig på att du inte kommer att gilla allt du läser här!
 
Som människor är olika, är också våra åsikter.
 
Sån tur då att vi bor i ett demokratiskt land där yttrandefriheten är lagstadgad.
http://www.manskligarattigheter.se/sv/de-manskliga-rattigheterna/vilka-rattigheter-finns-det/yttrandefrihet
 
Det händer allt som oftast att jag läser något som upprör mig, och ibland, även något som jag kan ta åt mig av.
Något jag som jag kan känna mig lite småkränkt av, är artiklar som "rökare är lågutbildade och återfinns i de lägre samhällsklasserna" och "För pojkar med lågutbildade mödrar är fetma dubbelt så vanligt"
 
Varför då???
För det första, så är det inte så jag ser på mig själv. (i mina bättre stunder ;))
Därför vill jag självklart inte, stoppas i ett fack som säger att jag är (= min fria tolkning, dvs den som oftast får oss människor att känna oss kränkta och påhoppade) mindre begåvad och inget bättre förstår.
Nu har jag ju sen ett par år tillbaka slutat att röka, tack o lov! (ur hälsosynpunkt alltså.. Jag är ju lika "outbildad och dum fortfarande, ..som överhuvudtaget har rökt ;))
Sen då.. vad kan jag mer utläsa av sådana artiklar?
Jo, pga att jag var skoltrött/inte hade högre ambitioner/inte orkade studera på högskola så löper mina söner dubbelt så stor risk att bli feta. (Förlåt, mig för detta mina fina killar!!! ;))
Och vad än värre är, så har jag iom att jag själv, låtit mig bli fet, ytterligare ökat på den risken med ett  x antal procent..
 
Dessa artiklar/insädare/Fb-statusar och blogginlägg, kan ju för mig kännas kränkande att läsa, eftersom det däri ligger om, inte hela sanningen.... så iaf, ett uns.
Vad ska jag då göra för att inte må dåligt över det jag läser??
Jag kan ju vända mig till upphovsrättshavaren till texten och försöka få denna att ta bort den, eller åtminstone ändra den, så att jag slipper känna mig påhoppad och kränkt.
Eller så kan jag önska att jag istället fötts som man, och därför inte i kan ställas ansvarig för mina söners eventuella framtida fetma.
Sen kan jag ju så här på äldre dar, börja läsa in högskolepoäng och skaffa mig ett tillräckligt antal sådana, för att kunna kliva upp ett steg i utbildningstrappan, klä av mig lodiskläderna och träda in de högutbildades åtråvärda krets.
(Isf måste jag verkligen jobba med mig själv och nöta bort icke önskvärda små ord som obönhörligen avslöjar mitt enkla ursprung. Ord som typ och ju tex.)
 
Eller... så kan jag läsa och reflektera över vad som fick mig att känna mig kränkt.
Är detta något som jag behöver känna mig kränkt av?
Är det här något som jag gör fel/tokigt/galet/ofullkomligt, och som jag inte kan stå för?
Kan jag förändra något hos mig själv som gör att jag slipper känna mig kränkt av detta?
Finns det något jag bör förbättra för att må bättre själv?
 
Ja, det finns en hel del saker att reflektera över och fundera på, i de fall där man känner sig kränkt av något, någon annan skrivit eller sagt.
När det inte bevisligen är riktat till dig, med namn eller bild, som ett kränkade påhopp.
När du reagerar på en allmängiltig text, eller på sånt som du tex hittar här inne, EN persons åsikt om världen runt omkring.
Så istället för att vända ilskan, frustrationen och irritationen mot innehållet i texten, eller mot personen som skrev eller uttryckte sin åsikt, så uppmanar jag till att reflektera över varför du reagerar på detta.
 
Det är ju det som är det fina i kråksången.
Vi kan VÄLJA att se på saker från olika håll och därför välja vad som ska tillåtas få oss att må dåligt och känna oss kränkta.
Oftast är det ju så att det som "kommer åt oss" och framkallar sådana känslor, är något vi vet med oss att vi kan förbättra och ändra på.
Så bra då, att det också, är det enda sättet för oss att påverka, hur andra ser på oss.
Ha en underbar dag!!
 
 Ps! Hittar ni en massa stavfel och felformuleringar så glöm inte att jag är lågutbildad och inte förmår bättre ;)

Kommentarer
Postat av: Finacarolina

Mark Twain påstod att det finns tre olika slags lögner. Lögner, förbannade lögner och statistik. Ligger något i det. Men sen finns det ju en sanning. Ibland är folk för lättkränkta. Ps Mark Twain nämnde jag bara för att inte tyckas så lågutbildad. Vill ju inte att mina ungar ska drabbas av fetma.

Svar: Pssst. Jag ska hålla tyst om det där med din utbildningsnivå Carro.. Jag tror nämligen att det bara gäller dem som skyltar med att de är lågutbildade (såna som jag) som drabbas av pojkar model xxxxxl. Du verkar ju vara en smart tjej, så keep quiet! :)
5underbarabarn

2013-09-05 @ 11:51:42
URL: http://www.finacarolina.n.nu
Postat av: finacarolina

;-) men är det inte helt enkelt att så att lågutbildade har en sämre ekonomi för att dom har låglönejobb. Som i sin tur gör att dom har sämre förutsättningar för att köpa bra mat. När paprikan kostar 70 kr/ och makaronerna 10-15kr/kg... Att det faktiskt inte har så mycket med intelligens att göra. Alla kan vi inte bli direktörer med avgångsvederlag utan några måste ju torka rumpor också. :-)

Svar: Jo'ru visst kan det vara så :) Kram
5underbarabarn

2013-09-05 @ 18:09:09
URL: http://finacarolina.n.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback