Hallonremmar 💋

2014-04-03 @ 10:36:00
IgÄr testade jag nÄt som jag lÀnge velat göra :)
AlltsÄ inget livsomvÀlvande som att hoppa fallskÀrm eller simma med delfiner, nej nÄgot mycket mer blygsamt.
Jag testade att göra nÄgon slags godis av frukt. NÄgot utan socker och andra tillsatser.
Passade pÄ nÀr jag ÀndÄ var "fÄnge i huset" ;) med vattkoppsbarn.
Det jag avsedde testa, hade jag nÀmligen tÀnkt torka i ugnen, i mÄnga lÄnga minuter...timmar.
Valde mellan hallon och jordgubbar, vilket var vad jag hade i frysen, och valet denna gÄng föll pÄ hallon.
För att fÄ en bra, krÀmig och utbredbarsvÀnlig (jo, jag Àr tillbaka..och mina egenkomponerade ord med mig;)) konsistens sÄ tillsatte jag en karvmÀrkt banan.
Skalade bananen och la ner allt i matberedaren med mixerkniv i botten.
Körde det i nÄgra minuter tills jag fÄtt den rÀtta konsistensen.
Bredde ut den pÄ en bakpappersförsedd plÄt rÀtt tunt. (ser ut som en lunga, enligt Benjamin:))
Sen stÀllde jag in den i ugnen som var förvÀrmd till 70'
Och dÀr fick den bli i ca 6 timmar. Hade jag inte brett ut sÄ slarvigt, med tjockare pÄ mitten och tunnare i kanterna sÄ hade den varit fÀrdig ca 1 timme tidigare. Nu blev den en aning krispig i kanterna, pÄ sina stÀllen.
DĂ€refter skar jag den i strimlor medan den fortfarande var varm.
Och sÄ var det klart :D Gott om du frÄgar mig. FrÄgar du barnen sÄ.. ..sÄ..Àr det bara Noomi jag hittills lyckats övertala att smaka..och hon behöver vÀnja sig lite ;)
Kanske ska nÀmna att hon pillar bort den frystorkade frukten ur muslin ocksÄ..
Ska absolut testa igen :) Med blÄbÀr och kiwi kanske...
 

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback