Söderköping-Nyköping 31:a aug-1:a sept

2013-09-06 @ 23:56:00
Känns ju onekligen som att dagarna mellan helgerna innhåller allt för få timmar...
Har sen i söndags försökt ta mig tid till att hinna lägga in bilderna från helgens minisemester.
Jag som ville försöka förlänga sommar/semesterkänslan lyckades lura med mig Jörgen och våra fina småttingar på en liten utflykt med husbilen till både Söderköping och Nyköping :)
Eric & Jessie valde att stanna hemma.
Tanken var att på lördagen härja runt bland klätterbanor och lianer på Palstorps Hage strax utanför Nyköping och sen leva medeltidsliv på Söderköpings gästabud i  just, Söderköping på söndagen.
Men planerna fick kastas om då vi istället för vägbeskrivning via telefon fick veta att hagen var abbonerad denna lördag, men att de bara glömt att lägga ut den detaljen på sin hemsida...
Tur då att vi inte åkt enkom för detta :/
Istället styrde vi alltså om och for lite längre söderut... men vi tog oss allt ett litet stopp vid Nyköpingsbro först och släppte lös barnen, med varsin spade och påse bland godishyllorna. Lördagsgodis!! :)
I söderköping sken solen från klarblå himmel och vi kände att vi gjort ett bra val av helg och utflyktsmål där vi flanerade runt i t-shirt och shorts, då det enligt säkra källor, spöregnade hemma.
Benjamin var glad att jag packat med hans kickbike och hjälm då det var en bit att promenera.
Andra som hade anammat förflyttning på två hjul var dessa "ryttare"
I övrigt bjöd Söderköping på gycklare, trollkarlar, nasare, riddare mfl. Massor att se och uppleva var det!
Alla som någon gång varit i Söderköping vet väl att det är ett måste att ta en eller ett par glassar på Smultronstället, så vackert placerat, nere vid Göta kanal. Billigt är det INTE, men gott!! :)

Personalen var mycket trevligare och gladare än de fångades på bild här :)
Med magarna fulla av glass så traskade vi vidare ner mot riddarbyn och tornerspelen.
När klappret från de stora hästarnas hovar lagt sig och riddarna dragit sig tillbaka, så var det dags för de små söta hästarna med lika söta ryttare att mäta sina krafter i lansföring från hästrygg :)
Benjamin mätte under tiden sina krafter på en jättebock där det var fullt kuddkrig.
Han ville inte rida på någon häst han inte! :)
Magikergränd däremot lät spännande tyckte både han och vi.
Men trist nog efter att ha betalat 180:- i inträde utan upplysning om att trollerishowen strax var till ända... kände vi oss allt lite snuvade på konfekten :/ Duktiga var de iaf, trollkarlarna. Det lilla vi hann se..
Noomi hon tyckte att gränden var full av otäcka trollgubbar hon, och gick rätt tacksamt därifrån.
Och med det tackade vi för oss, passade på att handla och kissa inne på Ica Maxi innan vi fortsatte vår resa.
Jag som ville campa vid en sjö (det blir lätt så när man är van att vara omgiven av vatten;)) förhörde mig om närmsta sådan och fick en vägbeskrivning dit.
Lätt att hitta var det, och ca 15 minuter senare förbredde vi vår grillmiddag på stranden :)
Det mörknade rätt fort men var jättemysigt ändå :) Jag som tagit, med och förberett mig för sällskapsspel och sagoläsning fick backa på det, då sötungarna uttryckte en önskan om att sova direkt efter maten :)
Och somnade det gjorde de, bums!
Lite synd bara om Noah för efter ett par timmar kände jag att han blivit febrig och varm.
Men inte nog med det, Han bajsade säkert en 5 gånger och var alldeles lös i magen :(
Lillkraken som inte gör ett väsen av sig. Så lättsam att ha och göra med.
Jag fick en känsla av att det var vattnet som gjort honom sjuk..
Vi hade glömt att fylla på hans flaska på Ica och även att köpa med oss vatten. :( 
När vi kom på det, så hade vi redan passerat alla hus och kommit fram till Klarsjön där vi skulle övernatta,
så då återstod ett antal sommarhus och kolonilottskåkar...
Jörgen gick och frågade efter vatten och fick både nappflaskan och en petflaska full.
Jag som är misstänksam av naturen tyckte att vattnet såg grumligt ut och funderade på om de gett oss sjövatten, så jag testade att dricka det innan jag gav det till Noah.
Det smakade helt vanligt och gott så jag antog att det var schysst.
Med då han, innan han somnade tömt en 200ml flaska, för att sen vakna med diareé och feber så började jag fundera...
Jörgen var böjd att hålla med och föreslog att han skulle koka vattnet som var kvar.
Jag skickade med honom nappflaskorna också för kokning.
Så vid 01 på natten kom det sig att Jörgen stod ute i natten, strax utanför Söderköping och kokade nappflaskor och vatten medan jag satt och höll Noah i handen och omväxlande böt hans blöjor..
På morgonen när vi alla vaknat och ätit frukost fick vi mysa ett tag i solen på en superhärlig badplats jag gärna hade besökt lite tidigare i somras, för nu blåste det lite för mycket för att man skulle bli badsugen :)
Men å andra sidan gjorde det ingenting, för istället hade vi stranden och skogen för oss själva.
Febertrollet Noah ikläddes mössa för säkerhets skull :)
Nej... hörrni ni..nu får ni allt vänta tills imorrn med fortsättningen på vår myshelg.... annars kommer den här bli allt annat än mysig :) Trött som bara den är jag, och klockan har nu blivit 01:50 .. Vårt internet är trasigt och går i sniiiiiigelfart. Det tar M I N U T E R att ladda upp varje bild. (Helt ärligt UTAN överdrift). >.< Återkommer
 
Så, nu tar vi nya tag :)
Här kommer nu först flera fina morgonbilder från Klarsjön stax utanför Söderköping.
Hur mysigt och fint som helst var där ♥
 
Vid 10-tiden bältade vi upp oss och styrde kosan norr ut, upp mot Nyköping.
Noah den lilla raingen tempade 39,4 :(
 Han var dock vid gott mod, så vi beslutade att åka till Paltorps Hage som planerat.
Att ligga nerbäddad och bli skjutsad runt i en vagn får väl passera som en godtagbar aktivitet för en febrig kille.
Då vi dagen innan blivit nekade tillträde till gården, pga att den var abonnerad och för att de dessutom missat att uppdatera sin hemsida med den infon, så fick vi gå in gratis!!
Vi sparade på så sätt de 300:- som en familjebiljett kostade om man var medlem hos barnsemester.se.
Berömvärt och helt rätt agerat av dem, tycker jag.
Vi startade mjukt, med lite klättring, lek och småbanor.
Noah mös i vagnen och kikade på får och klättrande syskon.
Iaf tills alvedonet han fått, kickade in och tog ner febern. Då ville han också vara med och leka.
Linbanor med gamla traktorsitsar var skoj att åka.
Trädkojan måste bestigas, även om det var både högt och svårt att ta sig ner, utan hjälp.
Cykelbanan av gamla ut-och-in-vrängda traktordäck var inte heller lätt.
Backigt, guppigt och tungt att cykla var det, Så där tycker jag, att de ska tänka till och göra om.
Efter cykelbanan kom den stora Robinson-klätterbanan som inte var anpassad för små barn.
Vilket Noomi inte hade den minsta förståelse för. Hon smet upp i den ett flertal gånger.
I banans början var det väl ok. Lagom höjd över marken och med mjukt gräs under.
Uppe i skogen däremot, var den bitvis så pass hög att jag inte nådde upp för att stödja henne.
Underlaget bestod dessutom av rötter och stenar.
 
 
En massa kul lek, alltså för en daredevil. Inte undra på att dessa skyltar återfanns lite här och där på gården...
Innan gården stängde vid kl 16, så varvade vi ner med lite lugnare aktiviteter. Så som...
Kel och matning av kanin.
Snickrande av robot och gubbe..
Och höhoppning! Vilket väckte gamla härliga barndomsminnen hos mig :)
En glass och lite gungning på långgungan satte punkt för vår vistelse i Palstorps Hage.
Och vad tyckte vi då om gården?
Jo, barnen hade onekligen kul och banorna bjöd på ordentligt med utmaning bitvis.
Men jag hade ändå svårt att bortse ifrån att det på vissa ställen var väldigt slitet och att det fanns många ställen att skada sig på. Det gällde för oss föräldrar att hålla stenkoll!
Det ska man väl iofs alltid göra, men här kändes det ibland lite vanskligt.
Och i de fall det regnar så hänvisar de till sin leklada med rutschkana, plusplus och lite annat smått och gott.
Men jag skulle inte välja att betala inträde för att leka där och i snickerboa/höhoppningen.
Nej, ska man till Palstorps Hage så gäller det att välja dag med omsorg, komma i oömma kläder och ha en hel del is i magen :)
 
Grabbarna slocknade som ljus på hemresan..
När Benjamin vaknade så vaknade han med besked...
Men trots näsblod, feber och diarré så bjöd resan på övervägande positiva känslor!!
En supermysig helg med de små hade vi ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback