Sånt man inte vill veta..

2013-09-10 @ 00:12:00
...är bla, vad som avgjorde gynekologens yrkesval, och hur det egentligen ser ut "från andra sidan" av gynstolen...
Eller exakt hur många springmaskägg det finns på ett förskolegolv...
 
Samma är det med dessa, iofs snyggt rosa, kuvert som hittat hem till oss, medlemmar i svenska kyrkan..
Man vill liksom inte veta hur kyrkan styrs, av vem eller vilka val vi dödliga, kan göra, för att vara med och påverka.
Kyrkan ska bara stå där, stadig som en klippa, som den gjort i alla hundra år tidigare...
Redo att välkomna vilsna själar, som istället för att ges förtroendet till att påverka kyrkans utformning och framtid, behöver vägledas och stödjas med fasthet och lugn.
Kyrkan ska väl inte styras av grannar och vänner...?
Nej, det vet väl alla, att det är Gud som bestämmer...och så tycker jag nog att det ska förbli.
Det blir annars lite luddigt på något sätt... farligt nära brott mot det 9:e budet... kan jag tycka..
"Du skall inte ha begär till din nästas hus"
... Ja, nu är ju inte kyrkan.. direkt, din nästas hus, utan snarare...
..Guds hus.
Men Gud är ju så gästvänlig, att han säger att man ska:  -bulta, så ska dörren öppnas.. och så säger man ju bara till en vän...
Nåja, men nog tycker jag inte, att jag vill tänka på kyrkan som nåt politiskt och valbart..
Nej, jag vill helst inte veta..annat än att den finns där, som den "alltid" har gjort, när jag känner att jag behöver den.
Kompetent & trygg, till att hantera livets svåra stunder, liksom generös nog att dela med sig av glädje och sång..
Precis som jag litar på att gynekologen vet vad denne sysslar med, utan att fördjupa mig mer än nödvändigt, i den kvinnliga anatomin.. vill jag förlita mig på kyrkan.
På samma sätt som jag förlitar mig på att Vanquin tar hand om eventuella springmaskar om det nu skulle bli nödvändigt...
Låt barnen få komma till mig, och hindra dem inte...
Ps. Texten är mitt signum.. mina tankar.. lite sanning..ironi och förhoppning om att väcka frågor...
Hädar eller förolämpar jag någon, så är det inte min mening.
Störst av allt är kärleken ♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback