Gourmetbaguette-Baggemackan

2012-09-24 @ 15:12:00
Mums fillibabba!! :P
Lystring alla Ekeröbor för här kommer ett recept på en gammal Ica-Tappen klassiker!!
Den då berömda gourmetbaguetten :)
För er oinvigda så kan jag berätta att denna smarriga tv-soffsmiddag såldes fördigtillredd men ogräddad på Ica Tappström i början av 90-talet. Härligt onyttig ;)
Kanske läge för Ica att skrämma liv i den igen och kalla den Baggemackan,
(baguette=bagge=Anders Bagge;)) nasa ett gäng såna mackor varje lördag som kommuninvånarna goffar i sig till körslaget samtidigt som de tokröstar på sitt lag :)
I väntan på att detta ska ske så får ni receptet här, så att ni på lördag kan laga er en egen.
Det ska jag göra iaf. Testlagade den idag för att kolla mängden på ingredienserna.
 
Du behöver:
 
Baguette/baguetter (Mängden på denna röra räckte till 3 baguetter, ca 27 cm långa)
Creme fraiche typ 1dl
Purjolök ca 10 cm
Skinka 300 g
Riven smakrik ost så mycket du vill ha :) En 2 dl tror jag att jag tog.
Salladskrydda och vitlökspulver (men jag tog färskpressad vitlök)
Fransk senap efter tycke och smak (idag gjorde jag utan och det blev lika gott det med)
 
Blanda ihop alltsammans till en smarrig röra:
Skär en längsgående skåra i baguetten, bred lite smör på båda sidorna och fyll den med röran.
Obs! Jag har inte testat med dagens smala baguetter, utan köpte the real stuff på en konkurerande affärskedja. De där gamla hederliga tjocka baguetterna :) Men något kortare än förr, var de jag hittade.
Men det funkar allra säkrast med de smala också... try it!
Lägg baguetten på en tillräckligt stor bit ungsfolié.
En bit som tillåter dig att svepa den om baguetten och tillsluta den ordentligt, på detta vis:
(öppningen uppåt i ugnen, så klart,eftersom det kan hända att lite av fyllningen rinner ut i folién)
Grädda på galler i mitten av ugnen i 200', ca 10-15 minuter. Testa dig fram första gången.
Osten ska ha smält och röran ska vara så där härligt simmig ;) men brödet ska vara lagom frasigt och inte stenhårt. Så håll lite koll, som sagt. Självklart så lyckades jag perfekt ;)
Mackan ätes förslagsvis på tallrik med kniv och gaffel.
Men, går med största säkerhet att behålla i folién och bara tugga i sig.
Och på så sätt bespara sig disken, om det föredras :P
Nu undrar ni säkert hur jag kommit över ett sånt hemligt recept...?
Jo, ser ni.. jag har känningar :)
En mycket kär gammal vän, jobbade i butiken där baguetten såldes, på den tiden då det begav sig.
Hon/Han lät mig få veta ingredienserna och överlät åt mig att välja mängd ;)
(Men å andra sidan har jag aldrig hört talas om att detta recept skulle vara en nationell hemlighet :))
Smaklig spis!!

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Asssååå den har man ju ätit ett par gången
så god :)

Svar: :) Ja, visst är den!! Det ända ledsamma med den är (om man bortser från onyttighetsaspekten) att mamma ett par veckor innan hon dog påminde mig om den och sa att hon gärna skulle vilja smaka den igen...och så kom jag inte förrän efter hon dött på vem jag kunde fråga om ingredienser :S Och så visade det sig när jag frågade att det ända jag glömt som den innehöll var fransk senap och salladskrydda.. kunde väl för sjutton improviserat lite och gjort en sån till älskade mamma♥
5underbarabarn

2012-09-24 @ 16:25:08
Postat av: Anonym

Tack för receptet! En Baggemacka ska vi göra! Den är ju så sjukt god! Jag jobbade extra där då, dock ej i charken!

Svar: Vassego ;) ♥
5underbarabarn

2012-09-24 @ 17:46:08
Postat av: Ancie

Åh, nu blev det anonymt igen.... Tokigt att göra det från mobilen....

Svar: Hädan efter så kallar vi dig AA=Anonyma Ancie ;)
5underbarabarn

2012-09-24 @ 17:47:13
Postat av: AA

Hahaha! Underbart! <3

Svar: Och dessutom är det ju så KUL när någon kommenterar så du kan faktiskt få göra det anonymt då och då :P Kram
5underbarabarn

2012-09-24 @ 19:17:58
Postat av: marianne b

Det måste jag bara prova

Svar: Gör det Marianne!!! Jättegott :) Snabbt, lättlagat och MYCKET godare än de traditionella varma smörgåsar man annars brukar göra.
5underbarabarn

2012-09-24 @ 19:24:28
Postat av: Tina

Världens bästa Vicky gjorde dessa baguetter på Ica.......å receptet.......finns i min välsorterade :) receptpärm.

Svar: Gott, gottigottgott :)
5underbarabarn

2012-09-26 @ 11:19:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback