Nytt kärnämne?

2013-03-08 @ 12:26:00
Vart e världen på väg?
 
Jag åkte buss igår.. något som händer relativt ofta.. men något mindre frekvent på sista tiden... och tur är väl det!?
 
De senaste arrivasponsrade förflyttningarna jag gjort tillsammans med barn (förflyttar jag mig nå'nsin utan barn..? tveksamt!) har skett med en enkelvagn av modell Emmaljunga scooter. En relativt liten och nätt vagn endå.
 
Ingen match direkt, att lyfta eller "bumpa" på bussen själv, speciellt som den sällan kommer lastad med mer än Noahs flugvikt på knappa 9 kilo...
Så därför har jag inte tänkt på eller reflekterat över, att bussfolket slutat att ge oss barnvagnsförare en hjälpande hand... och varför de slutat med det?
 
Igår framförde jag av praktiska skäl tvilling/syskonvagn modell Babytravel. Stor, tung och otymplig, men fuktionell.
Funktionen komma-upp-i-en-hög-buss-själv saknas dock!!
Lastad var vagnen denna gång, med två barn, á 9 och knappa 14 kg...
 
En hel del unga människor och även någon i min aktningsvärda ålder klev på bussen på samma hållplats som jag.
Men icke sa nicke att de erbjöd en hand eller två för att hjälpa mig på.. nej inte en chans.
Istället fick jag ta i av kung och fosterland och lyfta på vagnen.. (bumpa was out of the question, då jag inte tagit mig tid att spänna fast passagerarna av mitt fordon, och tanken var att behålla dem däri)
 
Jo, visst fick jag ombord vagnen... och visst frågade busschauffören ..DÅ "om det gick bra?"
Gick gjorde det.. men bra...?
Mitt lår vid hemkomsten...
(inte för att jag kände någon smärta vid själva pålyftet av vagn...och dessutom upptäckte jag det av en slump, vid mysbyxbytet hemma, men ändåååå))
 
Då jag skulle kliva av bussen, så upprepades samma procedur. Ingen hjälp och ännu ett ensamlyft.
Denna gång fick jag å det bestämdaste avböja erbjudande om hjälp från en kvinna på 70+.
Gulliga du, Mona ♥
 
Finns det bara vanartiga barn, söndercurlade ungdomar och Iphone-appande vuxna kvar i världen??
Hjälper man inte varandra längre??
 
När jag kom hem startade jag en utredning i ämnet och förhörde mina egna ungdomar om huruvida de hjälpte barnvagnsförare på och av bussar, reste sig för äldre och andra självklara vett och etikettsregler..
Jo'rå det gjorde de.. OM ingen annan gjorde det..
Vidare fick jag förklara att världen inte går under om man erbjuder sin hjälp och får ett nej-tack till svar.
Den som nej-tackat blev säkerligen glad för erbjudandet iaf.
 
Kanske dags för ett nytt (ny-gammalt) kärnämne i skolan..? Vett och etikett.? Uppförande mao.
 
De kan gärna, få använda sig av bilderna på mitt lår på overheaden...
(blå-lila idag)
En powerpoint presentation kanske skulle intressera mer....?
Eller en app som genererar betygsgrundande poäng för var god gärning som uträttas...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback