Leklandet Stor & Liten

2013-03-17 @ 11:03:00
I Barkarby ligger leklandet Stor & Liten.
I avstånd mätt, hemifrån oss, är det, det lekland som ligger näst närmast, I think!
Lekhuset i Bromma ligger allra närmast men det är redan testat för  ca 2 år sen.
 
Förra lördagen och nu senast i onsdags besökte vi Stor & Liten.
 
På lördagen var det jag, Jörgen, Benjamin, Noomi, Noah och Benjamins kompis Robin som besökte leklandet.
Oj,oj,oj vad det var välbesökt.
Skohyllorna på väggarna i hallen dignade av skor och det var trång runt de skåp som fortfarande var tillgängliga.
Det första som slog mig då vi kom in var att en så stor del av leklandet var avsatt för fikadel där det dessutom var knökfullt av lattemammor-och-pappor sysselsatta med laptops och Iphones..
Inte konstigt då kanske att leklandet flirtar med just "lattisarna" i sin markandsföring och erbjuder ett specialinträde med kaffe, fikabröd, barnmat och annat som riktas till latteföräldrar.. men som så klart passar alla med småbarn som äter barnmat på burk :)
Det andra som jag la märke till var sorlet från alla lekande barn och andra leklandsbesökare..
Noomi la också märke till det..
 
Fingrar i...
Fingrar ur..
 
När man passerat fiket så tronar den sedvanliga leklandsvulkanen upp sig och lockar till sig klättervilliga barn.
Benjamin har varit längst upp, många gånger, sedan sin första bekantskap med vulkanen för ca 2 år sedan, men inte riktigt vågat ta klivet upp på avsatsen.
Det vågade han nu, trots att jag kanske tyckte, att detta tillfälle inte var det bästa, då avsatsen mest hela tiden var packad av barn som sillar i en burk..
Längst till höger står min prins stolt och kanske lite förvånad över att han så lätt tog sig upp på toppen.
Bäst jag stod där och kände mig lika stolt jag så såg jag bakdelen på någon jag känner..
Benjamin på kanan.. ..en rumpa och ett par ben strax bredvid..
...likt kvicksilver liksom rinner över kanten och materialiserar sig på plattformen..
Noomi!! Till storebrors och föräldrars förskräckelse :)
Det är ju trots allt ganska högt, men framförallt  trångt och lätt att bli nedputtad när man är kortare än räcket runtom...
Robin ansluter sig och tillsammans försöker de tala Noomi till rätta :)
Storebror gör en hjälteinsats som tar syrran under armen och åker ner till en väntande påhejande Robin.
Därefter blev det lite lugnare lek för Noomi tillsammans med lillebror i småbarnshörnan.
 
 
 
 
 
 
Noah fick på leklandet snits på sitt krypande och slutade med att halvkrypa med ett eftersläpande högerben.
 
 
Nånstans här tog vi glass- och-drickapaus i fiket som ligger precis brevid småbarnshörnan.
 
Snabbt som sjutton dracks det och glassades. Noah och jag blev övergivna redan  i början av hans lunch.
Nu hägrade klätterställningar, studsmattor och rutschkanor..
 
Airhockeyturnering..
 
..lite ödmjukt så här.. vill jag tillägga att jag är svårslagen i airhockey ;)
Men inte lika svårslagen i kanonrummet där jag klarade mig undan, från att bli sönderbombad av att jag pricksäkert med min bollkanon, kunde förse grabbarna på våningen över med bollar via deras kanonöpnningar :)
 
 
 
 
Noomi stötte på något stort och mjukt utanför bollrummet..
Vid cykelbanan var det snabbhet och målmedvetenhet som gällde för att komma över en cykel..
När Robin skjutsade runt Noomi på en cykel så blev de cykelnappade.
En liten kille hoppade upp på passagerarsätet på cykeln, petade av Noomi och förväntade sig bli runtskjutsad av Robin...
Då Noomi skrek och Robin vägrade trampa en meter med sin ovälkomna ballast så klev jag in för att vänligt lyfta ner cykelnapparen, men stoppades av hans mamma som försiktigt ville "prata ner sin son" från cykeln, men som till sist tvingades bända loss honom från cykeln.
4 timmar och 20 minuter efter ankomst begav vi oss hemåt. Trötta, svettiga och glada!!
Inte största eller värsta bästa leklandet vi varit på, men ett som roade och sysselsatte alla barnen helt klart!
Pris:
Barn under 1 år och vuxna: Gratis
Barn från 1 år: 70:-
Barn mellan 2-17 år: 130:-
 
På onsdagen äntrade vi (samma människor, minus Robin, plus Jessie och Millan) leklandet vid strax efter kl 14 och joinades av Rolle, Johanna, Linn & Sixten efter 1,5 timme :)
Vilken skillnad det var!!
Det var som om hela jordens befolkning utplånats av någon mystisk sjukdom som mirakulöst skonat oss..
Ho, ho... var är alla??
Jiiiiipiiiiie!!!!
Ja, som ni kanske förstått så vande vi oss.
Noomi var på vulkanens topp för att stanna...
Till sist kändes det som att det skulle vara ok, att även baxa upp Noah dit opp...
Ja, men det ääär saaaant. Vi haaaar ett eget lekland ;)
 
 
(Om ni kollar noga på översta bilden så ser ni att vi inte var helt ensamma. Där sitter föräldrarna till en flicka som Benjamin sen röjde runt på leklandet med)

Med Rolle, Johanna, Linn och Sixten kom en del andra familjer också.
Men tillräckligt få för att det skulle kännas folktomt och för att "slippa" umgås med andra, om man inte ville.
Benjamin letade upp två syskon Amed och Amona som han hängde med.
De var 1 och 2 år yngre än Benjamin och följde honom som en svans.
Han hade turen att bli bjuden av deras pappa på en chokladboll och en dricka samt en airhockeymatch.
Rolle, jag och smågrabbarna hängde en del i småbarnshörnan..
 
 
Medan Johanna dopade sig med en kaffe innan bollkanonkriget :)
En helt perfekt eftermiddag på leklandet skaffade vi oss.
Batteriet till kameran gav upp där vid bollhavet i början.. så inga fler kort blev det under onsdagens 4 timmar på leklandet Stor & Liten.
Om vi ska dit igen??
Jo, med tanke på den relativa närheten, glada barn och motionen så.. JA!!
Kanske, på onsdag efter skola och jobb... :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback