Semmel-cupcakes

2013-01-30 @ 16:54:31
Igår testade jag ett nytt recept som jag hittat.
Jag bakade semmel-cupcakes :) ..om något nu kan heta så...?
Det är iaf en lyckad korsning mellan cupcakes och semlor.
 
Du behöver:                                               Räcker till ca 10 st eller 15 om du använder vanliga bullformar.
 
Smet:
 
4 ägg
3 dl socker
100 g smör
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
2 tsk stötta kardemummakärnor
 
Fyllning:
 
Riven mandelmassa, inkråm från cupcakesen och lite grädde.
 
Vispad grädde & florsocker on top :)
 
Gör så här:
 
Smält smöret.
Vispa ägg och socker luftigt och pösigt.
Tillsätt mortlad kardemumma, mjöl och bakpulver och häll sen i smält smör och mjölk.
Rör ihop till en jämn smet.
Fyll smet i formarna till lite drygt 2/3.
Grädda i mitten av ugnen, ca 12 minuter i 200'.
Låt svalna och skär sedan av toppen på cupcaksen. Spar dessa till lock.
Gröp ur ett lagom stort hål och "återanvänd" lite av inkråmet och blanda det med riven mandelmassa och vispgrädde till en jämt smet.
Fyll hålen med mandelmassefyllningen.
Spritsa på vispad grädde, lägg på locken och pudra över med florsocker.
Servera :)
 
Jag serverade Noomis förskolefröknar, killarna som jobbar med Isacs hus, pappa, barnen & Tytte.
Och betyget blev väl godkänt :)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback