Fiat lux... eller tvärtom..

2012-10-09 @ 21:19:00
Flytta ihop med en sjuksköterska om du vill vara ensam om att vara handyman hemma :)
För trots att vi bott i huset lika länge, så har det där med proppar och huvudsäkringarnas placering och tillhörighet inte fastnat i ssk Nyqvists minne :D.
När strömmen gått delvis, i ett område av huset, lampor lyst svagare så har jag tidigare berättat att det då är en huvudsäkring som gått, var de sitter osv.
Men den kunskapen är av den allra flyktigaste sort och som bortblåst då den behövs.
När strömmen plötsligt försvinner i den del av huset som inte var drabbad, samtidigt som ssk N står med händerna i skåpet med huvudsäkringar..
...ger mig upplysningen om att han bytt fel säkring.
När han glad i hågen, kommer in och, talar om att felet är avhjälpt så upplyser jag honom om att han bytt fel propp.
Jag berättar att han med detta byte släckt ner bla köket som fungerade perfekt vid tiden för bytet.
Detta borde då, ge honom ledtråden att proppen längst ner är hel och försörjer köket och inte övervåningen som tillhör det drabbade området.
Han går ut igen för att åtgärda felet medan jag startar om datorn och Isac sätter på en film till Noomi & Benjamin.
Jag hinner precis öpnna min mejl innan strömmen till köket går igen.. :S
Öppnar altandörren och undrar varför han återigen skruvat ur den enda propp han bevisligen borde vetat är hel.. Svar på det..? Nej, det fick jag inte.
Muttrande startar jag om datorn igen..
Ssk N kommer in och raporterar att alla proppar i skåpet med huvudsäkringar är hela och undrar om han ska kolla de huvudsäkringar vi har i källaren..?
Nej, det ska han inte...eftersom vi inte har några huvudsäkringar i källaren.
Istället talar jag om att det inte alltid är möjligt att se på proppen att den är trasig och att den trasiga proppen fortfarande går att återfinna bland de tre huvudsäkringarna som finns i skåpet ute på baksidan av huset.
Mao har han 50% chans att hitta den rätta på första försöket..
Gissa om mitt humör sjönk när datorn jag precis startat om stängs av och köket slocknar igen..
Errare humanum :)
Får glädjas över att jag plötsligt känner mig jättehändig som förutom nyss fungerat som hobbyelektriker, idag även målat tak och väggar i Benjamins rum tillsammans med händighetsoraklet Ewa :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback