Fritidssysselsättning

2012-11-19 @ 10:16:25
Men hoppsan vad många s det var i det ordet.. bara att räkna dem kan ju sysselsätta en, ett tag..
Inte för att jag har problem med att fylla min tid som det ser ut nu men... jag har skaffat mig något som kommer att ta lite mycket av min tid i anspråk. Nämligen en fylla-i-bok :)
Ni vet en sån där man köper åt sina nyfödda barn för att dokumentera deras första tid i livet, skillnaden bara att i min bok ska jag försöka teckna ner mitt liv så som jag levt det för mina barns räkning.
När mamma dog, så dog också mycket kunskap, råd och roliga minnen...
Jag fick sagt det jag ville till henne innan hon dog men känner ibland att jag velat veta mer om hennes liv och hur hon såg på en massa saker. Vad hon tyckt varit roligt eller svårt i livet.
Mycket av det vet jag redan, men eftersom minnet ibland sorterar bort, så hade jag gärna haft något nedskrivet att gå tillbaka och titta i.
Tanken är att mina barn ska få det. Denna bok med tillhörande personligt brev i till var och en.
Jag började igår och hoppas hinna färdigt med den innan det är min tur att tacka för mig.. och som man säger.. den som lever får se.. :)
Så här ser boken som Katerina Janouch skrivit ut:
Gjorde till att börja med en liten förändring...
Redan här får mina barn en liten hint om vem jag är. Jag är en snål mamma som inte vill investera i 6 likadana böcker så att de får varsin.. ;)
Nej, men inte bara det..
Jag tycker att en bok är det ultimata ur miljösynpunkt och för att visa mina älskade barn att jag förväntar mig att de håller sams och fortsätter ha nära kontakt genom livet.
Att dela, samsas och komma överens är något jag vill främja till, även om det inte alltid är lätt.
 
Boken är tjock med en massa genomtänkt fylla-i-info.. en hel del tid kommer det, som sagt, att ta.. för det blir till att fundera, tänka efter, minnas och samla information.
Men det är det värt om det uppskattas så som jag tror det kommer att göra :)
Utdrag ur boken..
Så här börjar den..
I boken varvas fylla-i-sidor med några sidor innehållandes berättelser om hur andra mammor ser på sin mammaroll samt kloka ord på vägen genom livet till våra älskade barn ♥
I boken finns även min mor och far med samt deras mödrar och fäder.
Där hoppas jag få hjälp av mammas systrar för att fylla det pappa, jag eller mina syskon inte minns eller vet.
Jo'rå, plats för lite bilder finns det också :) Man vill ju unna sina barn chansen att utbrista i ett samfällt:
-Gahhhh, så hon såg ut!!! Vilka kläder!!?? Och kolla håret!!??
Hon ser ju äldre ut där, än hon var när hon var typ 20 år äldre.... :)
Ja, alla har vi väl varit där!! ;)
Titta & njut säger jag bara!! :D Alltså INTE ni, utan mina barn när den stunden är kommen.
Here comes the tricky part ;) Kärlek och hjärtesorg...
Vissa frågor kanske man ska passa med omtanke om barnen.. ;)
Vem är jag att råda i kärlek, här där jag sitter med dubbla uppsättningen pappor trots 0 genomförda giftemål...
Ja, nu vet ni vad jag kommer att sysselsätta mig med så fort tillfälle ges :)
Jag ska göra den färdig så fort som möjligt så att den inte ligger där tom och oifylld när jag måste gå.
Jag har redan börjat så nu ser mina barn inte boken igen förrän jag försvunnit.
(Obs!! Detta gäller dig också Jessie ;) Inga mer tjuvkikningar ♥ Du vill väl unna din mor en sista överaskning..)
Åt alla er andra mammor..eller pappor med för den delen, så är detta mitt bästa tips på en present som varar åt era älskade barn.
Puss & Kram ♥
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback