Små bagare

2012-03-15 @ 16:55:50
Idag tyckte vi här hemma att det var dags att baka lite :).
Både Benjamin & Noomi älskar att baka.
Vis av gårdagens krossade hjärta så kom jag fram till att det var bäst om de fick baka var och en för sig.
Noomi fick baka chokladmuffins och Benjamin fick baka blåbärsmuffins.
De fick välja muffinsformar, ställa dem på plåtarna, knäcka ägg i en skål, mäta och hälla i alla ingredienser och vispa, vispa, vispa. ( Vi använde flytande margarin så att barnen även fick sköta den detaljen och slippa smälta smör på spisen.)
Först var jag en sån snäll mamma att jag även lät Noomi hälla i smeten i formarna...men det blev liiiite för kladdigt :) så jag tog över den sysslan.
Så här blev Noomis muffins i de barbapapaformer hon valde...

Jag rev lite vit choklad över muffinsen då de var färdiggräddade. Mums!!
När Benjamin bakade så gick det supersmidigt och snabbt. Han är kvick på att mäta och en hejjare på att vispa. Snabbt knäckte han äggen..så snabbt att han fick en liten äggviteslatt på magen :)
I hans muffinsmet så fick han riva ner resten av den vita chokladen. Även detta moment grejade han lätt!!
Nyfikna lillasyster kunde inte riktigt hålla sig borta då det var Benjamins tur att baka..hon smög sig upp bredvid storebror på stolen, jag löft ner henne, men Benjamin tyckte att hon visst kunde stå där och bara titta..

...vilket hon faktiskt nöjde sig med. Att ploppa i blåbären var kul, tyckte Benjamin...

..men Noomi höll fingrarna i styr.. ända tills Benjamin sa att hon kunde få testa att lägga blåbär i en.
Vilken lycka!! Och vilka blåa fingrar... och mun, hon fick :D
Så här snygga blev Benjamins muffins i dödskalleformarna som han valde..

Några fick bakas formar med sjörövare & prinsessor på också.
För att Benjamins dödskalleformar inte räckte till alla muffins som han bakade:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback