Dinosauriebygget

2012-03-27 @ 14:37:33
Berättade för ett tag sen att vi samlade bark till ett projekt vi hade på G.
Och nu har stunden kommit då ni får veta vad :D

Idag (eftersom JAG var på perfekt, glatt pysselhumör, vilket mina barn ALLTID är:)) satte vi fart!!
Ja, först var vi lite duktiga och hängde ut tvätt, laddade en tvättmaskin till och lekte en timme i trädgården.
Sen dukade jag upp till pyssel på altanen. Fram med kartong, bark, limpistol, färg och penslar.
Medan vi väntade på att limpistolen skulle bli tillräckligt varm, så passade vi på att svalka av solvarma barn med lite festis. Ibland kan man få lyxa till vardagen lite :).



Sen hjälptes Benjamin & jag åt med att fundera ut vilka barkbitar vi skulle limma ihop med vilka... och satte igång med det lite läskiga jobbet - limningen. Noomi fick nöja sig med att titta på under detta moment.
Både Benjamin & jag lyckades bränna oss lite grand :S Men det var ingen fara.



Men att samla tänder till munnen var hon en hejjare på :). Hon sprang upp och ner för trappan med sina små nävar fulla av stenar. Benjamin hjälpte också till att plocka stenar och var den som sållade ut lämpliga tänder.



De coola ögonen har Benjamin målat.



Taggarna på ryggen hjälptes vi åt med att måla alla tre. Noomi & jag målade ena sidan och Benjamin den andra.





Noomi som fått mersmak på att måla fick måla lite barkbitar, så Benjamin hann måla sin sida utan "hjälp" :)



Och så till sist, efter ca en timmes hårt arbete, var äntligen vår barkdinosaurie färdig att släppas ut i naturen..



Där trivdes han så klart!! Men lite mat kunde han ju behöva... vem vågar mata en dinosaurie??
"Vissa dinosaurier äter kött!!??? Och människor har ju kött!!"



Men inte vår dino. Han är en växtätare!!
Benjamin berättar för mig att de flesta köttätande dinosaurierna bara har två ben medan växtätarna har fyra.



När Dinon var mätt så var det hög tid för de duktiga pysselbarnen att få äta sin lunch.
Noomi hade precis börjat tappa orken och humöret pga av hunger & trötthet.
Så vi rusade in och gräddade några våfflor till lunch. Mumsigt!!



Nu sover en trött, liten tjej middag och Benjamin ska få använda datorn en liten stund.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback