Mulle Meckparken

2012-07-29 @ 16:57:00
Ja, det var dit vi begav oss igår då vi inte kunde byta shortsen. Jag har länge varit sugen på att åka dit och igår tyckte jag att det perfekta tillfället uppenbarade sig då det inte är speciellt långt mellan Bromma Blocks och Järvastaden i Solna där Mulle Meckparken ligger.
Parken uppfyllde mina förväntningar med råge! :) Barnen hade jättekul!! Det fanns en massa roliga saker att sysselsätta sig med.
Inte mindre än 4 rutschkanor fanns det varav en var formad som en raket med mun och ögon.
Alla saker var byggda med tanke på vad barn gillar, tyckte jag :)
En massa saker att upptäcka som man kanske inte såg vid första anblicken.
Man fick använda både kropp och hjärna vilket passade mina vilda, pillemariska, testande och vetgiriga barn.
På denna cykelkarusell som var byggd av all sköns fantasieggande bråte fanns i toppen en propeller som började snurra när man trampade tillräckligt snabbt :) Men inte nog med det, den spelade en melodi också.
Det var en grej som jag tänkte på och gillade i den parken. Att det var tillåtet för barnen att föra oväsen :)
Flygplanet som var en helt fantastisk skapelse (som jag gärna skulle ha velat testa :)) hade en hemsk tuta som barnen bara älskade att trycka på :)
Den brölade riktigt duktigt och jag undrade lite smått hur det skulle vara att bo granne med parken..
Propellern var välsmord och snurrade som den skulle och stjärtfenan kunde röras i båda riktningarna.
Kände man för att leka med bilar så fanns där två riktigt fina sådana.
En lastbil och en gul bil som jag känner igen från böckerna om Mulle Meck. I lastbilen kunde man använda vindrutetorkarna och i den gula kunde man sätta på lysena :)
Mellan de två husen i bakgrunden fanns en spännande krypgång som mina barn älskade att ta sig igenom och från båda huset gick en rutschkana ner till marken. Så ner kom man snabbt även om man inte hade lust att gå i några tråkiga trappor. Ville man ännu snabbare ner så fanns där en brandmansstång också :)
I det vänstra huset fanns en rolig vind med någon slags vattencistern och rörkopplingar som ledde ner till våningen under, in genom kranen och ut i diskhon som fanns i köket där nere :)
Där hade det slaskats, blaskats och bakats sandkakor tidigare under dagen men när vi var där så var vattnet avstängt. Inte så konstigt så vi var där mellan klockan 19:45-21:45 :) Hade vi varit där någon gång mellan klockan 11-15 (mellan den 29/7-29/8. För öppettider övriga datum se länken längre ner) så hade vi även kunnat låna böcker och läsa dem på något spännande ställe i parken!!
För Mulle Meckparken har ett eget bibliotek!!
Det finns också personal mellan dessa klockslag som ordnar sagostunder för barnen.
Men även om man besökte parken under kvällstid som vi gjorde så behövde man inte sakna vattenlek :)
Runt den fina båten fanns vatten i lagom mängd att plaska runt i.
Skepp o hoj landkrabbor!!! Nu kastar vi loss. Vilda bebin (Noomi) röjde runt och blev smutsigare än smutsigast!
I parken fanns förutom ovan nämnda saker även en linbana, en massa spännande hus, två broar, en inte-nudda-marken-bana och en blommande labyrint. Labyrinten var jättefin och lagom svår för de små barnen. Mao, lätt :)
Picknicmaten slank ner till slut även om de små hellre lekte och hade kul.
Hit kommer vi också gärna att åka fler gånger. En jätterolig lekplats som dessutom är gratis!! :)
Läs mer här:
http://www.jarvastaden.se/mulle-meck
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback