2012-07-06

2012-07-10 @ 00:22:11
Mammas begravning var....
....hemsk
....sorglig
....jobbig
...smärtsam
....overklig
....välbesökt
....varm
...ljus & kärleksfull!!!
Dödsannonsen med ängeln jag gjorde i paint, av ett foto på mamma som liten + ett par lånta vingar.
Under själva begravningen tog jag inte ett enda kort. Hade fullt upp med att bara andas...
Efteråt då vi tågat ut, hälsat på alla som kommit och skickat dem vidare upp till Hembygdsgården för minnesstund så samlades vi syskon, pappa & Majki runt mammas kista för ett enskilt sista farväl....
Det var så svårt att lämna mamma där och när begravningsentreprenören frågade om vi ville att de skulle bära ut hennes kista till bilen och vinka av den så tyckte vi alla att det skulle kännas bättre.
Pappa & Mari ville vara med och bära mamma och det tyckte jag kändes fint.
Återigen när jag ser bilderna och skriver om det så känns det som om hjärtats slits ur kroppen och jag återupplever stunden då bilen sakta körde ut genom grindarna och försvinner bort ifrån oss... MAMMA <3
Att sedan gå upp och delta i minnesstunden för mamma kändes lättare än jag någonsin kunnat föreställa mig.
Det tror jag berodde dels på att vi hade fullt upp hela tiden med att plocka fram, plocka undan, diska och fixa men också på att så många fina och kärleksfulla människor var där <3
Vi bjöd på smörgåstårta och prinsesstårta. 2 stycken tårtor var, alltså 12 stycken, trodde vi syskon kunde bli bra. Det skulle räcka och bli lite över var tanken. Att det sen skulle bli så här mycket kvar trodde vi inte...
Programmet i kyrkan pryddes av samma ängel som i dödsannonsen..och så även prinsesstårtorna som dekorerats med ätbara  sådana mammaänglar <3
Efter minnestunden och efter att vi städat Hembygdsgården så åkte vi ner till kyrkogården igen för att titta på blommorna och tända ljus för mamma.
En jättetuff dag med mängder av tårar avslutades med bad vid Sjövillan för Tomas, Åke, Jörgen, Emil och en drös med barn. Angelica & jag nöjde oss med att stå och titta på.
Mari & Tytte stannade hemma hos Tytte och väntade på att vi andra skulle dyka upp igen för att äta smörgåstårtrester och summera dagen......
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback