Röka någon?

2012-08-15 @ 08:57:28
Imorse kände jag mig extra glad över att jag inte längre är rökare... läste här på internet nyheten om att de i Australien nu infört nya marknadsföringslagar och därför kommer cigaretterna numera säljas i paket med avskräckade bilder.
Inte för att jag bor i Australien eller för att det plötslig blivit ännu farligare att röka...men jag kan hålla med om att bilderna är avskräckande....

Alla cigarettpaket lika i Australien

Världen 15 aug 07:45
Australiens högsta domstol har beslutat att godkänna nya tuffa marknadsföringslagar för tobak, rapporterar BBC. Alla cigarettpaket i landet ska nu bli likadana - olivgröna och försedda med skrämmande bilder av de skadeverkningar som tobaken kan ge.

75 procent av cigarettpaketens framsida och 90 procent av baksidan ska vara täckt med varningar.

De nya lagarna införs den 1 december.
 
Även i Sverige har förslaget diskuterats länge:

Socialdemokraten Hans Hoff vill avskräcka rökare med skräckbilder.

För du en cigg till mungipan ska du veta vad som gäller. Brutal död och omänskliga plågor.

Socialdemokraten Hans Hoff vill ha brutala skräckbilder som varning på cigarettpaketen, skriver Politikerbloggen.

- Vi måste bli ännu tydligare på att markera de förödande hälsoeffekterna av rökning, säger han.

EU-maskineriet har producerat 42 stycken varningsbilder som varenda cigarettpaket i Europa ska förses med.

Medlemsländerna väljer själva vilka skräckbilder som ska visas på ciggpaketen. Dessutom finns olika variationer i respektive medlemsland.

Nu kräver socialdemokratiske riksdagsledamotern Hans Hoff att skräckbilderna på ciggpaketen ska införas också i Sverige.

– Undersökningar visar att en kombination av bild och text mer effektivt förmedlar de negativa effekterna av rökning. Det har bevisligen lett till en ökad motivation för människor som vill försöka sluta röka, säger Hans Hoff till Politikerbloggen.

En rad länder har redan lagstiftat om avskräckande bilder på cigarettpaket — däribland Kanada, Brasilien, Thailand, Indien och Australien.

En cig, någon?? Jag bjuckar........inte!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback