När ska man sätta stopp??

2012-08-18 @ 12:10:00
Ja, när..? När ska man sluta leta efter det ultimata fyndet..?
I jakten på just det fyndet och andra billiga saker, kom jag att tänka på hur man skulle kunna få ner alla skor som hänger i ledningar och i lyktstolpar runt om i Sverige..tänk vad pengar man skulle spara :)
Man skulle aldrig behöva köpa några skor, någonsin mer..
Eller nej det tänkte jag faktiskt inte!! :)
Jag funderade istället på vad detta skokastande stod för..?
Varför skorna hänger där? Ja, det hänger ju så klart där för att någon kastat upp dem där men i vilket syfte?
Skokastning eller shoetossing kommer som så mycket annat ifrån USA och förklaringarna till varför "di gör på detta sättet" är många.
En säger att man kastar upp ett par skor när man som ung kille förlorat oskulden, en annan att det går att köpa droger i området.. Kollar man på Wikipedia så finns där en hel drös förklaringar till varför man kastar upp ett par skor på en tråd.
Den finaste förklaringen enligt mig lyder "Skorna från någon som avlidit slängs upp för att hedra den döde. Legenden säger att när själen återvänder bör skorna vara så högt upp för att, själen, när den återkommer för att hämta skorna kommer att "gå" så högt ovanför marken - nära himlen." 
Kanske mammas skor ska få en nattlig flygtur, jag vill ju inte att hennes själ ska tvingas gå utan skor :)
Skorna kan också kastas upp för att förmedla ett budskap...
Kanske inte det budskap som jag hade valt att förmedla till omvärlden.. :)
(Ledsen för den dåliga bildkvaliteten. Min sambo inser inte min storhet som fotograf ;) och hur viktig den ulitamata bilden är :P Jag fick 3 sekunder på mig att ta mina bilder från bilfönstret innan han gasade iväg)
 
Personligen gillar jag såna här små utstickade förändringar av stadsbilden :) Det liksom livar upp!!
Precis som rondellhundar och alla dessa katter (alltså inga riktiga om nu nån trodde det) under broar och på andra mystifika ställen.
Drakträdet vid sidan av Drottningholmsvägen i närheten av Brommaplan älskar jag!!
Någon gång när jag får tid ska jag också göra ett sånt avtryck!!
Har helt allvarliga och seriösa funderingar på att tillverka en jättemyra och ställa i trädgården här hemma.
Kanske att den vid tillfälle skulle kunna få ta sig en tur in mot civilisationen och campa i Brommarondellen någon gång :)
 
Men åter till shoetossingen... jag har kommit fram till en slutsats i mitt tänk..och tror att det funkar som nån form av nappträd för unga vuxna.. Att de går och nöter i samma gamla skor tills föräldrarna tröttnar och tar dem med till en lämplig tråd långt över marken och låter dem knyta samman snörena och kasta upp skorna.
För ingen tonåring med självaktning skulle lunka fram till ett träd på Skansen och där knyta fast sina skor...
...bland alla utsnuttade nappar. Och dessutom...vilken förälder är så dum att de inte fattar att tonåringen skulle återvända till brottsplaten för att återhämta sina dyrgripar.
Skorna skulle återvända likt djuren från djurkyrkogården ifrån filmen med samma namn, var så säker!!!
Därför hänger de där de hänger!!!!
...och bra är väl det... eftersom de väcker funderingar och fantasier hos vissa av oss :)
På Öland har de andra traditioner... i vad de gäller "göra sig av med nappar grejen"... de anväder Napalm...eller njääee de använder inte den trögflytande vätska som amerikanarna uppfann och använde för att bomba sönder Vietnam med... utan en  Napp-palm, Nap(p-p)alm..
Som ni ser så ägnar jag mig åt väldigt djupa funderingar så här en lördag i Augusti, snudd på att lösa livets gåtor...eller vad tycker ni?? ;)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback