Lyxköttfärssås a´la Majki!

2011-02-19 @ 23:44:07
Köttfärssås kan man ju som bekant laga på 1000 olika goda sätt!
Till vardags brukar jag göra en med köttfärs, kryddor, lök, morot, tomat av olika slag, ketchup ibland, chillisås andra gånger..vatten då vi vill ha en nyttig köttfärssås och matlagningsgrädde andra gånger.. ja det går ju att variera i det oändliga.
Vid festliga tillfällen så är denna köttfärssås VERKLIGEN att rekommendera!!!
Grundreceptet har jag fått av min kära svägerska Majki och jag kan säga att det är den godaste köttfärssås jag ätit någon gång.

Denna gång tog jag:

1.2 kg köttfärs
2 gula lökar
1 stor röd paprika (hade ingen gul och grön. Har du det så släng i en av varje.)
8  färska champinjoner
4 färska tomater
2 pkt knaperstekt bacon
2 påsar tacokryddmix
4 dl creme fraiche (ej lättvarianten)
3 dl vispgrädde
2 dl ketchup

Ja, vi är ju en stor familj :) så jag lagar sällan mindre än 8 portioner. Halvera alla ingredienser om ni är en normalstor familj.

Fräs köttfärs och hackad lök i en stekpanna eller gryta med lite margarin.
När köttfärsen är genomstekt och löken gyllengul, så häll i tacokryddmixen.
Hacka paprika & champinjoner

och stek dem i lite margarin. Blanda ner dem i köttfärs och lökröran.
Klipp smala remsor av bacon

och knaperstek dem i sitt eget fett.

Häll i bacon i köttröran. Finhacka färska tomater och häll i dem med.

Nu tillsätter du grädde, cremefraiche och ketchup. Låt allt puttra ihop och bli ordentligt varmt.

Servera med nykokt spagetti.

MUMS!!!! (hade dock varit snyggare och godare om jag även haft grön och gul paprika)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback