En lugn skön söndag...so far.

2011-02-13 @ 15:34:46
Vi har haft en lugn och behaglig söndag förmiddag med en lång frukost och massor av mys. Nu har Jessica (hon hjälpte till lite iaf, men hon var ju också tvungen att sköta sina läxor :) ) och jag bakat lite kakor att lägga i en burk och lämna hos mormor och morfar att bjuda alla kakmonster på, som kommer och hälsar på titt som tätt.

Vi bakade både hallongrottor och....

Skurna chokladkakor. Alltså inga avancerade kakor direkt men mycket omtyckta i vår familj. Tanken var ju också att det skulle gå lite fort för mormor och morfar sitter hemma och väntar på lite saker vi handlat åt dem på Borins.
Jag tror nog att alla har dessa recept men skriver ut dem endå om söta Filippa läser detta och får lust att överraska sin familj med nybakta kakor. Då blir nog systeryster glad :D Right?

Hallongrottor:

Ca 30 st.

250 G smör eller margarin
1 1/2 dl socker
1 1/2 tsk bakpulver
4 1/2 dl mjöl
1 dl marsanpulver (vaniljsåspulver)
Hallonsylt (fast sort)

Blanda ihop smör och socker. Jag brukar använda en elvisp med degkrokar.
Häll i marsanpulvret.
Blanda ihop mjöl och bakpulver och rör ner det i smörblandningen.

Gör runda bollar av degen (ca 2.5-3 cm i diameter) och lägg dem i småbrödsformar.
Gör en fördjupning i varje boll med hjälp av pekfingret (eller som jag handdtaget på en glasskopa)

Fyll hålrummet nästan ända upp med hallonsylt.
Grädda dem ca 13-15 minuter i 175 graders värme i mitten av ugnen.



Skurna chokladkakor:

Ca 70 kakor

250 g smör eller margarin
3 dl florsocker
5 dl mjöl
3/4 dl kakao
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Pensling & garnering:
1 ägg
Pärlsocker

Blanda samman smör och florsocker. (Använder elvisp med degkrokar även här)

Blanda samman mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver. Rör ihop smör och mjölblandningen till en smidig deg.

Dela upp degen i 6 bitar. Forma bitarna till rullar. (ca 2 cm i diameter) Lägg rullarna på bakpappersklädda plåtar.

Platta till dem med handen eller en stekspade. Pensla dem med uppvispat ägg och stö på pärlsockret.

Grädda dem mitt i ugnen i 175 graders värme i ca 15 minuter. Skär dem på snedden medan de fortfarnade är varma. Ca 2 cm breda bitar brukar bli bra. Låt kallna på galler eller på plåten.
Nu har Noomi vaknat och det är dags att packa ihop och bege sig till mormor och morfar.

Kommentarer
Postat av: Mari

Jag är ju som bekant inte något kakmonster, men mamma sa att kakorna var jättegoda.



Äsch, jag erkänner... Har varit med fingrarna i kakburken. Tog inte bara en utan två kakor och de smakade väldans bra!

2011-02-13 @ 21:47:44
Postat av: Anna

Jo, jag ser.... nu klart och tydligt anledningen till att du ansåg att jag borde baka kakor och ställa hos mamma då min son tjatar på mormor om kakor.. :)

2011-02-14 @ 07:21:47
Postat av: Anonym

du är så snäll som bakar till mamma o pappa.Hoppas jag hinner smaka innan de tar slut!

2011-02-14 @ 17:50:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback