Kusinträff!! :)

2011-08-09 @ 00:45:04
Ja, just kusinträffar snackas det mycket om i vår familj!
Men tyvärr snackas det mer än att det händer något.
En hel drös trevliga kusiner är vi begåvade med. Tror vi räknade till 35 stycken jag och Mari...
I sommar har vi iaf lyckats umgås med två stycken trevliga kusiner på pappas sida lite extra och DET är något vi gillar!!!!
På mammas sida har vi så klart stött på en och annan.. men kusinträffen vi bestämde att vi skulle ha i augusti i år tvivlar vi starkt på att den blir av, tyvärr.
Så vi tog saken i egna händer då kusin Nina från Kalmar är på visit hos mor sin och hos Mari.
Under dagen som gått har Nina fått träffa både Emil, Tomas & Magnus och nu ikväll så slog vi på stort och samlade ihop oss, Nina, Mari & jag och åkte ner till Storgårdsbryggan tillsammans med Melvin & Jennifer (Ninas fina dotter) för att fiska lite.
Det fick bli kastspön då det ej fanns en enda mask att hitta.
Jag hängde på fiskedraget nummer 1, Meps med pärlemosked. Iofs ett lite väl lätt sånt men jag tänkte att det nog skulle funka bra ändå. Fiskarna går nära bryggan där och ett jättebehov av att kasta långt finns inte.

(SNÄLLA ANN SLUTA LÄS HÄR!!! JAG VILL FORTFARANDE VARA DIN VÄN!! DET GICK SNABBT & RELATIVT SMÄRTFRITT ATT LIRKA AV & KASTA TILLBAKA ABORRARNA. OCH GÄDDAN VAR JAG RÄDD FÖR OCH KUNDE INTE PÅ NÅGOT SÄTT FÅ UT DRAGET NÄR DEN LEVDE)

Det behövdes inte många kast förrän jag fick en liten aborre på kroken :)

När den var uppdragen och tillbakalämnad i sjön så skålade Nina & jag i lite rosévin.

Melvin som sovit lite grand i vagnen vaknade. Jag lät Mari ta över mitt (Benjamins) spö med mepsdraget och gick för att hämta min lille gudson.
De andra kastade hejvilt där ute på bryggan.

Och då medan vi var på väg ut till dem på bryggan så fick Mari en gädda :)

Hon funderade på att bogsera i land den och hasa upp den eftersom hon inte ville ta i den.
Jag ville inte heller ta i den men tyckte att Benjamins spö började se lite ansträngt ut...
Så jag tog tag i linan och löft tillsammans med Mari gäddan över räcket och högg med hennes filékniv i nacken på den och vidare ner i bryggan, medan jag klurade på hur jag skulle ta livet av gädduslingen utan att behöva ta i den och helst inte se på den heller när jag gjorde så....

Har ju också fått lära mig av pappa att man skär huvudet av den uppifrån och snett ner så jag blev tvungen att lägga den i rätt position innan jag kunde göra det jag måste göra...

Gäddan var en liten rackare och gjorde inga krumsprång eller kämpade emot, tack o lov.
För att slippa ta i den så fick jag lov att säkra den med foten...

...och snabbt skära loss huvudet. Jag ville inte att den skulle lida men jag ville verkligen ha tillbaka mitt drag.
Och det fick jag!!!

När denna skräckuppgift var klar (lite mordisk var jag väl ändå eftersom jag har lite gäddfobi när jag badar.. det ska väl erkännas) så tog jag tillbaka mitt spö och drag och kastade lite till och en aborre till drog jag upp.
Melvin fick så klart bekanta sig lite snabbt med den innan den fick återvända hem utan större skada.

Mysigt var det nere på bryggan och vi stannade tills solnedgången :)









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback