Det gäller att ta varje tillfälle...

2013-03-08 @ 16:10:00
.. i akt vad det gäller egentid med barnen!!
 
Igår kväll kollade jag & Eric på filmen "De kallar oss mods" inne på hans tv.
Det var en samhällskunskapsläxa som skulle påbörjas och jag var sugen på att se om filmen.
Plus att man är till bättre läxhjälpsbollplank ifall man vet vad man talar om :)
 
Tidigare under gårdagen hade jag även egentid med Benjamin :)
Till en början, en inte alldeles behaglig sådan..
Eftersom det handlade om ett mamma-son-besök hos skolsyster med vaccination för vår sexåring.
 
Längd, vikt, syn och hörsel kontrollerades innan det blev dags för - stickspruta, som Benjamin kallar det.
(tror att det har att göra med att han som svar på frågan ,om det kommer att göra ont, ofta får höra att det kommer att sticka till... en underdrift..men ok..)
Benjamin valde att sitta själv på stolen då han skulle vaccineras och inte i mammas knä som var alternativet.
Min gosse börjar minsann bli stor :)
När sticket övergick i den svidande känsla som infinner sig när vaccinet transporteras i kroppen kved han till:
-Aaaaj, men tystnade snabbt, innan sprutan var tömd.
När vi sen stängt dörren till skolsystermottagningen bakom oss säger han stolt:
-Först sa jag aj, men sen blev jag modigare och modigare!!
Ja, han är helt klart modig min fina prins ♥
 
När jag återlämnat honom till förskoleklassen och hämtat upp Noomi & Noah från förskolan tvärs över gården där de fått vara hos moster Tytte, under tiden vi var hos skolsyster, begav vi oss hemåt i det kalla men underbart soliga vädret. Utsikten från färjan påminner om varför vi bor så långt bort från civilisationen...
Nu går vi en underbar tid till mötes här ute på Adelsö. Vår och sommar!!!
 
Vid färjeläget på Adelsösidan träffade vi på nästa moster, och kusin Melvin som lekte lite på isen i väntan på färjan. Noomi gjorde dem sällskap och testade isens hållbarhet.
Kallt, spännande och halt var det...
Lite senare på eftermiddagen när Noomi somnat på en filt på köksgolvet och Noah i sängen, smet Benjamin och jag iväg och begav oss tillbaka till skolan igen, som han lämnat för mindre än 2,5 timmar sen.
Isac & Eric fick i uppdrag att vakta sovdjuren hemmavid, medan vi fick lite mer och skojigare egentid tillsammans.
För nu vankades det roligheter i form av semmelfika, på fritids, som Benjamin sett fram emot.
 
På färjan blev vi uppraggade och erbjöds lift till skolan av en gammal dagiskompis till Benjamin, Max och hans mamma Sussie. Supertrevliga människor de där!! :) Max fyllde dessutom 5 år igår, sötnosen.
Sen blev det väl lite si och så med egentiden.. kan jag tycka... eftersom Benjamin rätt snabbt övergav sin mamma och hängde med kompisarna istället :)
Det gav mig tillfälle att hänga med några trevliga mammor och pappor :)
Inte fy skam det heller, för det, ..... tror jag händer än mer sällan!!
Att jag ,ensam, sitter och snackar med folk utanför hemmet :)
...men det å andra sidan kanske är lika bra det.. 
Eftersom jag vill minnas att jag eventuellt lovade att dyka upp ombytt och klar, med klubba i hand på innebandyn i gympasalen på måndag kväll.. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback