Påsken 2013

2013-04-01 @ 01:05:56
Påsken 2013 var en sorgsen historia..
Njaaa, inte speciellt mer sorgsen än gångna månader eller så, men inte så särskilt jätte påsk-mysaktig heller..
 
I onsdags blåste vi ur och målade ägg till påskriset. Dvs Noomi och jag.
Benjamin som var i skolan, fick måla ägg på torsdagen efter leklandet och Jörgen som två gånger misslyckats med att blåsa ur ägget och istället krossat det med handen, gav upp.
Noomi var som vanligt en klippa både på äggblåseri..
...och äggmåleri..
 
På skärtorsdagen tog vi ledigt för Benjamin & Noomi från förskola och förskoleklass och åkte till leklandet, stor och liten i Barkarby. Vårt nya inneställe, där vi på sista tiden hängt en del.
Med oss dit följde också Jessie, Millan, Mari, Melvin, Evelyne och Benjamins kompis Laban.
Dagen till ära var det lite extra skojiga saker för barnen där.
Alla betalande barn (dvs alla barn över 1 år) fick en gratis t-shirt.
Sen fick man ballongfigurer och ansiktsmålning om man ville också:)
Evelyne och Benjamin ville båda två få ansiktsmålningar. Alla barnen (utom Jessie och Millan;)) ville ha en ballongfigur. Noomi, Evelyne och Melvin valde en blomma, Benjamin & Laban ett svärd & Noah fick en nalle.
Tradition har blivit att köra lite airhockey. Hittills är jag obesegrad OCH mallig över det ;)
Melvin spelade under skärtorsdagen sin första match mot Evelyne & Noomi.
Benjamin blir växer så det knakar och blir allt mer självständig. -Ameh mamma, jag KAN själv!! :)
Köpa glass och dricka till sig och sin kompis, samt bära brickan till ett ledigt bord var en baggis.
När tjejen i kassan sa: -det saknas en tia, så slängde han upp en tjuga och sa:
-Ha'ru växel?? :)
Innan vi begav oss hemåt med ett barn mindre än vi kom (Jessie övergav oss och åkte hem till sin far) så upptäckte vi att Noah fått feber, som det visade sig skulle hålla i sig ända fram tills nu.
Hoppas att den är bort tills imorrn!!!
 
På långfredagen fick Jörgen underhålla barnen eftersom jag lovat baka tårta till en kompis, killes 30-års fest.
Jag hade fått fria händer, och bakade då en frukttårta och en chokladtårta. På chokladtårtan gick jag lite wild and crazy och avbildade födelsedagsbarnet badandes med en Heiniken i handen :)
Fruktårtan fick bli lite mer traditionell och vanlig.
När tårtorna var upphämtade så stack vi inåt staden och hämtade upp Jessie. Millan följde också med :)
Vi handlade mat till påskaftonens improviserade och spontana middag som vi ordnade hemma hos Mari.
 
På påskaftonsmorgonen tog vi lillgossen till doktorn pga att hans feber nu stigit till 40 grader och för att han vaknade och verkade ha ont i öronen. Öronen var shyssta men halsen prickig. Halsprovet visade på virus.
Då vi återkom med 12:30-färjan så blev det lite körigt :)
 
Isac & Jessie hade börjat med potatisskalningen innan vi kom.
Och så fort jag klev innanför dörren så greppade jag en skalare jag med och anslöt mig.
2 kg köttfärs förvandlades till köttbullar, potatis till ett helt kompani skaldes och lades i vår största kastrull.
Ytterligare potatis skalades till en jätteform Janssons frestelse,
Skinkan griljerades och kålrotslåda tillagades tillsammans med Johanna, som kom med grädde och kålrotsleverans.
Tårtbottnar bakades, citronkräm kokades & hallonfyllning ihoprördes. Johanna hackade choklad och smälte åt mig medan jag la ihop alla delarna till en riktig hafs-slafstårta.
När detta var gjort så packade vi in oss själva och all mat i två bilar och åkte upp till Mari & Melvin där resten av familjen väntade.
Med undantag av Emelie, Elias, Evelina, Håkan, Tilde, Dennis, Evelyne, Emil & Angelica.
Tomrummet efter mamma var kännbart, även om vi hade en riktigt mysig och som vanligt stojig middag tillsammans.
Det är alltid lika spännade att se vad som skett på Maris kylskåpsdörr...
Rolle hade tänkt till och delat med sig av sina visdomsord angående värdinnan her self och andra kändisar.
 
När vi återkom hem runt 20:30, Isac, Eric & Jessie åkt vidare till Tungelsta och far sin, Tytte, Mari och jag varit på kyrkogården och tänt ett ljus hos mamma, så blev det äggjakt för de små här hemma.
Iaf för de två som var vakna. Noah fick äggjaga sitt påskägg idag efter frukost.
Påskägg är kul på alla sätt och vis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback