Torka aldrig tårar utan handskar...

2012-10-16 @ 00:37:00
Nu har den kommit!! Tv-serien ingen borde missa!
Tv-serien som jag hoppas inom kort kommer att visas i alla skolor!!
Tv-serien som upprör, omrör, berör och vidrör ens innersta väsen!! Starkt Jonas!!!
Tv-serien baseras på Jonas Gardells triolog "Torka aldrig tårar utan handskar" och handlar om gayvärlden på 80-talet då Aids kom till Sverige.
Det är inte utan, känslan av skam som jag sitter och tittar på avsnitt 1 men framför allt avsnitt 2...
Skam över att inte ha förstått eller ens kunnat föreställa mig hur hemsk situationen, egentligen, var för alla homosexuella män då, när Aids först kom.
Fruktan de kände över att själva drabbas av denna hemska "bög-pest", eller lika illa, se vänner och älskande drabbas av den och inte veta vem som stod på tur här näst..
Den okunskap som då rådde, kring sjukdomen, gjorde det så klart än värre, eftersom det till en början inte gick att skydda sig... då man inte visste hur den smittade...
Skyddet blev istället att undvika en smittad. Därför tvingades många dö ensamma utan någon som helst mänsklig beröring.. utan handskar.
Till mitt försvar kan jag hävda att jag var så ung att jag inte insåg vidden av sjukdomen på riktigt förrän långt senare. Fram tills dess trallade jag glatt med i Magnus Ugglas låt, Passionsfrukt..
 
"För var passion kan leda till ett helvete
Man får vara tacksam för en futtig drypare
Med Saigons röda ros och herpes på sin nos
Eller syfilis, katarr och HTLV-3
För vid nästa flyktiga passion exploderar väl ens erektion...."
 
 
Serien är dessutom otroligt välgjord med bra skådespelare som känns trovärdiga.
Stefan Sauks rollfigur som den stora, starka och varma pappan med en gripande kärlek till sin son, trots att han känner en osäkerhet och säkerligen en sorg, över sonens livsval berör mig djupt.
Nu ser jag fram emot sista delen som visas på måndag 22/10 på Svt1 kl. 21:00 trots att jag tittar med både skammens rodnad på kinden och med gråten i halsen....
 

Kommentarer
Postat av: johanna

omg!!!! kul att vi blogga om samma sak !!!! såg det nu ;) japp serien är superbra!

Svar: :) Kul!! Jo, men det blir väl så när något berör en som den serien gör. Kram
5underbarabarn

2012-10-16 @ 07:20:27
Postat av: Barnprylsbloggen - tävling pågår

Tack för ditt tips - jag ska undersöka! :)
Just den där serien pratar alla om just nu, så jag måste nog också ta mig en titt!

2012-10-16 @ 10:15:18
URL: http://blogg.loppi.se/barnprylsbloggen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback