Tema-tjejmiddag.

2012-10-28 @ 12:11:00
Igår hade Mari och jag bjudit in till tema-tjejmiddag i syfte att mota Grinchen i grin...d!!
Storasyster "Tytte" håller som bäst på att plugga engelska och naturkunskap samtidigt som hon jobbar.
Tufft och kämpigt med att få tiden att räcka till har hon och en viss stress infinner sig, så klart.
En stress som lite påminner om den stress hon varje år drabbas av inför julen, den sortens stress som förvandlar vår snälla, rara syster till en Grinch som HATAR julen!!
Vi tänkte att vi därför skulle använda vår tjejmiddag till att avdramatsiera julen. Sagt och gjort.
Så kom det sig att vi i fredags satte fart med att handla och förbereda oss för att förflytta Maris hem och hus ett par månader framåt i tiden. Nämligen till den 24 december.
Mari rev fram julsaker, satte upp julgradiner och tog fram tomtar, adventsljusstakar och dyl, jag kompletterade med än mer dekorationer och bakade lussebullar, kokade julgodis och kanderade äpplen.
Melvin, Noomi och jag bakade lussebullar medan Mari var på bolaget och köpte glögg en lördag-förmiddag i oktober.. i ett helt rätt så vanligt hem i Sverige...
 
 
 
 
När Mari återkom från sin utflykt för att hämta hem Melvin så hade jag hunnit till köttbullerullningen och gick sen snabbt vidare till kålrotslådetillverkningen...
Mitt i denna blev det tuttdags för att sedan skicka ut lilleman med pappa och storebror i trädgården för att ge mig plats att stöka runt i köket ensam.
Tråkigt nog så missuppfattade vi varandra lite där och Jörgen gick ut redan när jag gått iväg för att amma..
Så när bebis var mätt och jag kom ut i köket möttes jag av detta...
 
En kastrull som kokat torrt och bränt en hel del av mina kålrötter, fast i botten... :(
Efter ett samtal till den lokala butiken och fått beskedet om att de ej hade några kålrötter så fick jag helt enkelt använda de ickebrända som legat högst upp och ersätta kokvattnet med grönsaksbuljong.
Det gick det med, som tur var!
Med sambo och alla barn ur vägen fortsatte jag med mitt. Ja, inte alla barn.
Jessie kom och hjälpte till med godistillverkningen.
Knäckiga jordnötsbitar fick det bli. Lätta att göra och goda att äta :)
Kanderade äpplen stod näst på tur...
 
Därefter återstod duschning och sminkning innan avfärd till Mari för att iordningställa det sista samt att ta in och klä granen. Jessie hängde med för att hjälpa till.
Mari vid den tiden hunnit laga Janssons frestelse och kokat ägg till ägghalvorna.
Bordet dukades, potatis skalades och sista handen vid maten lades.
Noah ammades och min familj avlägsnade sig. Kvar blev Mari, jag & Melvin.
Lene som kom först fick julpyssla lite med apelsiner och nejlikor under tiden vi vämde Jansson & glögg, dekorerade ägghalvor  och stekte prinskorv.
Strax därefter började gästerna droppa in.
Tytte, Angelica, Johanna & Sixten (ja, det förekom killar på vår tjejmiddag, men samtliga var under två år) följdes
av Lotta och Tina, och så var vi redo att ta oss an julbordet.
Eller iaf efter en hel del förvirring och frågor om vi visste vad det var för datum..? Jo det visste vi. 24 december ;)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mitt i middagen fick vi plötsligt ännu mer trevligt sällskap med hjälp av Melvin som bjöd in Kenneth & Carina i London via skype :). Oväntat och jättekul!!
För att bota Grinchen och avdramatisera julen visade vi att allt inte behöver vara som förväntat...
Det serverades tex vin och öl för dem som ville ha, vilket vi på julen inte brukar göra.
Alla VET ju att man får ta chokladbitar från det undre lagret på julen..men om det inte finns något undre lager då...om det helt enkelt redan från början är tomt..?
Ja, då behöver man ju inte känna osäkerhet i att om det är artigast att äta upp alla från det övre innan man går vidare ner en våning.. ;)
Sen när någon går för att köpa tidningen...  behöver det INTE betyda att tomten kommer... för istället återkom jag med dagens tidning och slog mig återigen ner vid bordet..
Att man vet att det snart är dags för Kalle Anka... men väljer att sitta kvar och prata och missa det utan att vare sig dö av det eller få ångest.. Allt går!!
Julen är vad vi gör den till!!! :)
Tomten då????
Jo, men så klart kom tomten med klappar till alla snälla tjejer ♥
En jättehärlig kväll fick vi med ett gäng härliga tjejer och två söta killar.
Varav en sov hela middagen igenom och en var med och underhöll ♥
Mari och jag fick både en jättefin present..
 
Tack Lene ♥
Och rosabandetbukett med fina rosa blommor..
Tack Lotta & Tina ♥
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för en underbar julafton, allt var perfekt. I love Christinas.

Svar: Härligt att just DU tyckte det ♥ Härligt också med T9. Själv vägrar jag fortfarande använda det...men jag behöver inget T9 för att skriva fel ;) Puss ♥
5underbarabarn

2012-10-28 @ 13:16:37
Postat av: Tina

Tack igen ni härliga människor! Vart smått förvirrad i början men drog mig sedan till minnes hur det brukar vara när ni är i farten. Kramar

Svar: Förvirringen var önskad :) Kul att överraska med något oväntat. Jättekul att du kom :) ♥
5underbarabarn

2012-10-28 @ 14:46:55
Postat av: Lotta

Ja va kul de va! Lovely! Är så glad att få vara med i ett sånt härligt galet gäng! <3

Svar: Ja, härligt och galet är ordet ♥ Du såg att jag upptäckte en viss likhet mellan Caroline af Ugglas och dig på fotot med äpplet va? :) Puss!!!!
5underbarabarn

2012-10-28 @ 16:41:42
Postat av: Anette

Ni är underbara..... Vilken jättebra idé. Tytte "Grinchen" bidde såå snopen. Bidde riktigt avis ;)

Kramar Anette

Svar: Vet du att jag tänkte bjuda in dig men skämdes över vår korta framförhållning och avstod... :( Så klart skulle jag ha frågat ändå!! Nästa gång gör jag det :). Snacket om en tjejfest började i torsdagskväll..beslutades på fredag, samtidigt som temat fastställdes och festen gick av stapeln (som du ju vet) igår lördag. Inte den bästa framförhållningen direkt, men dock mycket vanligt när Mari och jag ska göra något... Puss & Kram ♥
5underbarabarn

2012-10-28 @ 18:15:31
Postat av: Anette

Tack goa Anna<3

Svar: Då ser jag dig som given gäst på nästa tjejmiddag. Kram <3 till dig!!!
5underbarabarn

2012-10-30 @ 18:39:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback