Skyldighet

2012-11-27 @ 22:28:03
Igår när jag som vanligt mötte min fina nybakade skolkille vid skolbussen hände något ovanligt..
När dörren sakta gled upp stod där inte en bubblande glad kille.. nej, istället stod där en osäker, kränkt och ledsen kille som i samma stund han öppnade munnen började storgråta, samtidigt som hans mössa kommer flygandes genom luften från ett säte bak i bussen.
 
Med i bussen förutom busschauförren, är två tjejer. En från Benjamins förskoleklass och en från ettan.
Benjamin berättar ståendes i dörren med tårarna rinnande nedför kinderna att en av tjejerna slagit honom i magen samtidigt som den andra slet av honom mössan..
 
Varför undrar jag så klart då?? Vad hände? Och vad var din roll i det hela?
 
Jo, Benjamin hade stått i vägen och inte flyttat sig tillräckligt snabb då de ville komma förbi bakåt.
Den ena tjejen hade fått "pälskragen" från hans luva i ögat och blivit arg.
Därav slaget och den avryckta mössan.
Jag säger då till tjejerna att komma fram så jag kan prata med dem och höra hur det gått till, enligt dem.
Tjejen från Ettan nekar och har inte gjort någonting trots att det bara var hon som befann sig där, från det håll som mössan kom flygandes ifrån... istället tvingar hon fram sin ett år yngre kusin för att prata med mig..
Kusinen, som jag f.ö känner, är en snäll och lite osäker tjej som bekräftar att det var som Benjamin sagt och att hon slog Benjamin i magen.
Den äldre kusinen ropar bakifrån att ingen gjort nåt och ingen tagit hans mössa.
Hon svarar dessutom ja på min fråga om mössan kommit flygande av sig själv..
Då la jag ner, tog Benjamin i handen och gick hem.
När han snyftande frågade varför de inte bara sagt att han skulle flytta sig... så svarade jag bara.. att det är inte alltid som man gör det smartaste valet... och att det är bra att tänka sig för innan man gör något man kanske sen ångrar.. För ångrar en massa, som man någon gång gjort, det gör väl alla..
Så även tjejen från Benjamins klass som idag bad honom om ursäkt. Gulliga unge.
Hon vinkade som vanligt glatt åt mig idag när jag återigen mötte min son.
Det fick mig att tänka på att vi som föräldrar har en skyldighet att lära våra barn ett trevligt bemötande mot andra och en förmåga att be om ursäkt när vi däri brustit.
För nog inser jag att det nästa gång kan vara min prins som är den som känner ånger och får säga förlåt..
Rödgråten kille ♥

Kommentarer
Postat av: Tina

Usch,får rysningar!Tur att du såg.....

Svar: Ja, det är så tragiskt att sånt måste hända. Varför kan man inte programmera sina barn att aldrig skada eller göra någon annan illa. (eller oss själva heller för den delen)
Samt att lära dem undvika dem de inte gillar..
Det är så jobbigt att se sitt barn i en sån situation då han inte på nåt sätt förstått varför han blev behandlad så. :( Tänker på alla stackars barn som mobbas varje dag..och jag blir SÅ frustrerad över att vi vuxna inte lyckas bättre med att motverka detta!!!!!!
5underbarabarn

2012-11-28 @ 07:30:06
Postat av: Lotta W

Åh..får en klump i magen.. <3

Svar: Ja, visst får man Lotta. Som syrran sa härom dagen:
-Fattar inte att du orkar ett race till dra 3 barn till genom skolan med allt vad det innebär... :s Och ibland undrar man.. :)
Så jobbigt när barnen är så oskuldsfulla och VERKLIGEN inte förstår varför de blev utsatta som det blev!!
Å andra sidan är motsatsen än MYCKET värre.. att de accepterat att vara utsatta och inte förväntar sig något annat :(
5underbarabarn

2012-11-28 @ 08:26:56
Postat av: Tina

O dessa handlingsplaner som inte har fungerat de senaste 15 åren.....verkligen ett spel för galleriet!

Svar: Ja, det verkar vara omöjligt!! Men å andra sidan tror jag att det ska mycket mer till från alla oss föräldrar. Jag är lite inne på att många anser att skolan både ska utbilda OCH uppfostra våra barn och att det är däri problemet ligger. Ser många föräldrar som inte vågar ta fighter med sina barn utan låter barnen skapa sina egna regler och normer. Därav så stora problem med egna barn och andras ungar. Man uppfostrar så olika och ibland blir jag mörkrädd när jag ser hur gränslösa många barn är :( Skolan måste så klart också hitta fungerande former för hur de ska hantera mobbing och dyl. Jag har funderat mycket på det där och tycker att alla skolor skulle använda sig av ART och sociala berättelser i skolan redan från allra första början. Skulle själv ibland vilja ge mig ut i skolorna och utbilda med rollspel och sådant!!
5underbarabarn

2012-11-28 @ 10:23:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback