Nationaldagen part II

2012-06-07 @ 11:48:34
Dagen låg oplanerad framför oss när vi klev upp på morgonen. Noah fick börja dagen så som han gillar det bäst.
En lång amningsstund i lugn och ro utan en studsboll på ca 12 kg studsandes runt hans lilla huvud :)
Studsbollen var upptagen i köket med att busa med pappa.. så pass röjigt att pappa fick ett av hennes fingrar i vänsterögat. Ouch!!!
När amningen började lida mot sitt slut och jag ovetandes om fingret i ögat, var redo att presentera ett program för dagen, nämligen som följer:

Köpa nationaldagsbakelse åt mamma och hälsa på henne på sjukhuset

Ta med oss Twistcarsen och åka till Rålambshovsparken och fira nationaldagen

Gå på Apoteket och hämta medicin till min far

Köpa en studentpresent till Alex och i samma veva handla mat & dyl

Förslaget gick ut på att vi skulle ge oss av så fort som möjligt. 30 minuter hade vi på oss för att hinna med 11-färjan. Kläder skulle rivas fram, barn skulle kläs på, vagn och twistcars skulle packas in i bilen, dvdspelare och filmer skulle packas med, likaså extrakläder, våtservetter, blöjor och annat man kan behöva  när man förflyttar sig med barn.
Rutinerade som vi börjar bli så hann vi med iaf några minuters marginal :)

Jörgen hade ont i ögat men inget jag märkte då. Han sa inget och betedde sig som vanligt.
På färjan började jag se tecken på hur ont han hade i ögat och föreslog att vi skulle vända hem igen, men icke! Jörgen menade på att det inte var så farligt och att det blev bättre & bättre hela tiden. Så vi fortsatte.

När bilen började framföras lite ryckigt och ojämt och farten avta så började jag förstå att ögat besvärade Jörgen mer än han ville erkänna.
Jag frågade återigen om vi inte skulle vända och påpekade att jag inte vill bli "strandsatt" i stan med bara en vanlig sittvagn för ett barn och tvingas ta mig hem med endast den till hjälp.
Men nej då, det blev bättre och bättre så det var ingen fara.

Då bestämde jag mig för att därefter inte tjata och istället låta Jörgen avgöra själv samt att inte ömka och tycka synd om.
Därför, gör han valet att åka och säger att allt är ok så är det hans val och han får ta konsekvenserna av ett sånt beslut :)

Därför genomförde vi till att börja med den käraste punkten på schemat för dagen, besöket hos mamma med bakelsen. Noomi hade somnat då vi kom fram så det blev Benjamin & jag som gick upp...

Mamma var pigg och blev glad över vårt besök trots att hon redan hade två besökare på rummet :)
Vi hade lyckats välja samma tid för besöket som Tytte & Filippa. De hade iofs varit där ett tag när vi kom.
De åkte vidare efter ca 25 minuter och lät Benjamin och mig rå om mamma/mormor själva.
Vi stannade kvar över lunchen som var lax med färskostcremé och potatismos. Gott!
Hon gillade bakelsen vi köpt och ville bjuda Benjamin som fick en egen sked och så åt de två från varsitt håll :)
Innan vi gick så bad hon Benjamin & mig att hämta citron- och -lingondricka med is åt henne och Benjamin blev stolt som en tupp när han klarade uppdraget själv.
Sen var det dags att gå och möta upp Jörgen, Noomi & Noah för det var matdags för den lille pojken.
Det är alltid lika jobbigt att gå därifrån och lämna mamma :(
Men jag fick sen veta att hon lite senare fick ännu ett besök. Åke svängde förbi efter jobbet :)
Från mamma ner till Rålis gick det snabbt med bil.
Vi parkerade på Lindhagensgatan och begav oss iväg in i parken med vagn och Twistcars.



Eftersom jag lovat barnen glass så fick jag hålla det, trots att de kostade 35:-/st!!??
Ja, iaf de kulglassar som de ville ha. De fanns också vanliga GB-glassar men de lockade inte.



Vi var ju inte de enda som kommit på idén att fira nationaldagen i Rålis kan jag säga...



I parkleken var det tjyvtjockt med barn och föräldrar. Där kunde man bada i plaskdammen, snickra och få bli ansiktsmålad. Förutom alla lekställningar, rutschkanor och annat man kunde roa sig med.

Benjamin for runt som en vind och testade allting. Och som vanligt hade jag fullt sjå att uppdatera mig i hans förflyttningar.
Noomi hade uppgraderat sin speed med 100 och var lika rymningsbenägen som sin bror så man kan säga att jag hade fullt upp med henne.
Det som lockade mest var den STORA rutschkanan och dit gjorde vi en ca 25 snabba ruscher :)
Jag fick helt enkelt förlita mig på att Benjamin hade koll på oss.







På väg tillbaka till bilen så "rejsade" Benjamin Twistcar medan Noomi plockade blommor.
Därav alla foton på Noomi och inga på Benjamin. Han var för snabb :)















Sötis <3
Folk stannade och log när de såg henne rusa runt och plocka utblommade maskrosor.



När vi packat in oss i bilen så kunde jag inte längre hålla mitt löfte om att tjata angående Jörgens öga och frågade om han nu inte tyckte att det var dags att åka till St:Erik och kolla ögat. I parken hade han ett flertal gånger gått ner på knä/huk och pressat sina händer mot ögonen och tinningen bredvid vänstra ögat och stönat. Han var inte pratbar under dessa "anfall" och jag funderade på vad andra människor skulle tro att led av...?
Hur som helst så protesterade inte Jörgen ett enda dugg, utan styrde kosan mot...

Han parkerade precis utanför dörrarna och sprang in eftersom klockan var 15:59 och de stängde klockan 16:00.
Väntetiden på att få komma in till läkaren var 5 timmar och Jörgen hade ingen lust att hänga kvar där så länge så vi tog oss sakta men osäkert hem istället. Med sig fick han bedövningsdroppar och salva.
På kvällen/natten så började Jörgen ångra sitt beslut om att inte vänta in läkaren, men fick snällt vänta till morgonen då han tog 7-färjan tillbaka in.

Ett sår i hornhinnan hade han, med ojämna kanter vilka gjorde att det gjorde/gör så ont.
Läkaren filade ner kanterna med något verktyg och skickade hem Jörgen och lovade att det på Lördag skulle börja kännas bra. Sån här skillnad är det på Jörgens ögon...

Ett snabbt besök på Apoteket hann vi med men det var fruktlöst eftersom pappas medicin inte fanns på recept utan ett läkarbesök var nödvändigt för att få ut den :(
Alex present fick vänta till en annan dag och mat rusade jag in på Konsum i Träkvista och slet åt mig på väg hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback