Amma eller inte amma..

2012-06-06 @ 23:52:10
...det är frågan???
Ja, jag vet att jag sagt/skrivit att jag inte ska tjata om amningen.... :s ...men nu när det funkar utan smärtor (har gjort så länge nu) och lillen blir mätt och belåten så uppdagar sig andra problem.. amningsrelaterade såna sort of..
Jörgen börjat jobba igen och jag är ensam med barnen. Hellugnt!!
Föööruuutoom vid amningstillfällena då Noomi tycker att ingenting kunde vara tråkigare än en mamma som ammar..
Trots försök från min sida att läsa sagor och leka konstiga mammasitterstill-lekar så har jag ännu inte lyckats roa henne tillräckligt länge för att hinna amma färdigt den lilla gossen samtidigt som jag kan hålla koll på den vilda bebin...
Så då har jag fått tänka om och låsa alla dörrar medan jag ammar och låta henne härja fritt... eller iaf rätt så fritt..
Igår hade någon av grabbarna låst upp ytterdörren och glömt att låsa den igen :s
Men då jag låg på sängen och ammade så hade jag fri sikt ut i hallen och rätt ok koll.
Benjamin hade precis kommit hem från skolan där han och hans kompisar varit på besök inför hösten.
När vi vinkade av honom så hade han en ryggsäck med dricka och frukt!! Mycket spännande tyckte Noomi.
Men iaf, bäst jag låg där och ammade så kommer Noomi, naken, in i sovrummet (jo, hon klär av sig mest hela tiden här hemma) med Benjamins ryggsäck på ryggen och säger:
-Noomi gå skolan.
Jag kontrar med:
-Man kan inte gå till skolan naken.
Noomi går du iväg och kommer efter ett tag tillbaka med en tröja hon satt på sig ut och in. Säger igen:
-Noomi gå skolan.
Jag som tycker att leken fyller ett syfte nämligen att vi fördriver tid medan jag vet vad hon är och gör, säger:
-Man kan inte gå till skolan utan byxor.
Noomi försvinner ut i köket igen (där hon klädde av sig tidigare) och kommer efter en något längre stund tillbaka med byxor på sig, som dessutom är rättvända och helt rätt och riktigt påsatta:
-Noomi gå skolan.
Jag:
-Man kan inte gå till skolan utan skor.
Det var en baggis och kvickt som attan är hon tillbaka med stövlar på fötterna:
-Noomi gå skolan.
Slut på idéer....!! -Nej, Noomi stanna hos mig. Jag blir så ensam annars!
Noomi går och öppnar dörren och kikar ut, vänder sig om och säger hejdå!
-Neej, Noomi, mamma blir så ledsen om du går.
Noomi kommer in igen, men säger snart;
-Noomi gå skolan och går denna gång direkt ut genom ytterdörren.
-Neeej, mamma känner sig SÅ ensaaaam nu!!!
Noomi vänder, kommer in igen och går fram till mig. Mamma är glad igen :), sååååå då vänder ungen återigen mot ytterdörren och "skolan".
Tvekar inte, vinkar snabbt, adios, och kliver ut på trappen.
BANG!!!!!
Dörren blåser igen!! Och amningen är över för denna gång!!




Så nu är alltså frågan... kommer det att funka att amma när Noomi hittar på hyss mest hela tiden???

Kommentarer
Postat av: Jennie

Hon är bra skön Noomi. Vilken framåt tjej, hon vet vad hon vill och gör vad hon vill... Jag förstår problematiken med amningen, man blir som ett osalig ande om man ska ha fullt sjå med att hålla koll på henne samtidigt som man ska försöka ha en mysig stund med bebis.

2012-06-07 @ 07:26:48
Postat av: Anna

Noomi är helskön!! :)

Särskilt när man får tillfälle att umgås på tu man hand med henne. Hon ger mig fullt upp men också tokmånga glada skratt!!

Men man får inga direkta mysstunder med bebisen då vi tre är lämnade att klara oss själva.. :/

2012-06-07 @ 10:52:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback