Öland dag 1 Över bron

2012-08-10 @ 15:15:34
Så här glada var vi över att få fortsätta vår resa :)
Vi satte på en film åt Noomi och styrde kosan mot Ölandsbron.
Benjamin satt i framsätet bredvid sin pappa och de båda fick tillsammans uppleva storheten man känner när man för första gången åker över denna 6072 m långa bro :)
Benjamin har ju åkt över den två gånger tidigare men då var han bara 1 år gammal och minns det inte.
(fotot är lånat från en annan blogg)
Vi åkte direkt till Ölands djur & nöjespark och körde in på parkeringen vid 10 då parken öppnar.
Jag passade på att amma medan de andra lastade ut vagnar, haddukar och badkläder och så var vi redo för en heldag i parken. 300:-/ per person som är över en meter kostar det att få komma in :) De små går in gratis.
För de pengarna får du ett åkband med obegränsade åk inne på tivolit, tillgång till hela parken med zoo, sagovärld, dinosaurieutställning och vattenlandet med pirate island. Prisvärt helt klart!!
Man kan också köpa en två-dagars biljett för 450:-
Biljetten gäller då den dag du köper den och nästkommande dag.
Vi köpte endags-biljetter efter en del velande :)
För dessa biljetter går att uppgradera till 2-dagars vid hemgång om man är sugen på mer :)
Strålande sol och glada barn är en supercombo :)
Vi började med att besöka reptilterrariet som ligger precis vid huvudentrén.
Spännande med alla ormar, krokodiler och ödlor.
 Där inne innanför glaset, högt upp i taket hittade vi också denna "pälsklump"...
De såg ut att ha det ganska mysigt. Lite mindre mysigt kändes det när vi upptäckte att det hade börjat regna därute. Duggregna visserligen men ändå. Vi ville ju ha sol på vår djurparksdag :(
Men gissa vad?? Regnet varade i ca 4 minuter och sen var det som bortblåst!! Sol igen!!
Strax utanför terrariet bor Gorillorna :) Så fina djur!!
Så lika oss själva att de är dessa djur som mest gör att man ömkar deras öde och önskar dem tillbaka hem igen till sitt eget land och sin egen hemmiljö :(
Hon eller han ser onekligen lite ledsen ut, tycker jag :(
Pelikanerna däremot var det full fart på. Noomi stod där länge och tittade längtansfullt på en pelikan som stod och stampade med sina fötter i vattnet så det stänkte åt alla håll :)
Nästa stopp blev på barnens zoo och pelletsautomaterna :)
Det är såna där tuggummiautomater fast de är fyllda med pellets. För 5:- så får du en näve pellets.
Dags att mata killingarna!! Alltid lika kul!!
Jessie verkade snåla med pellets :) för på henne hoppade killingarna upp hela tiden i jakt på pellets.
Efter en handtvätt och en snabb passade mellan storkar och björnar så kunde barnen inte vänta längre!!
Dags för karuseller och annat skoj på nöjesparken. Vid spöktåget gjorde vi första stoppet.
Sen gick vi vidare till en gammal klassisk karusell för att testa hur mycket fart Nompan tålde :)
Det visade sig att hon tålde en hel massa fart och avancerade snabbt till karuseller med lite mer fart :)
Denna var dock för långsam för hennes smak. När Jessie och Millan åkte båtarna med hög fart och musik stod Noomi bredvid och klagade högljutt: -jag åka åsså. Så vad göra? Låt ungen åka!!
Och åka gjorde hon med glädje!! Hon satte armarna i luften och tjöt av lycka!!
Problemet var bara att hon ville meeer!! Åka värre karuseller, större, tuffare och snabbare skulle det vara.
Vi lyckades avleda henne och lotsa henne mot barnens berg-o-dalbana, larven :)
En kort stund där hotade regnet att jaga bort solen, men lyckades inte tack o lov.
Så när solen återigen tog över himlavalvet så kände vi att det var dags att besöka vattenlandet medan det var varmt och soligt.
Men först var det lunchdags och Noomi började bli trött, så Jörgen och Millan handlade hamburgare, kebabtallrik, korv och pommes medan Jessie och jag tog de små till husbilen.
När Jörgen och Millan kom så åt vi lunch tillsammans.
Ett tips bara!! Ta med matsäck!! Maten är svindyr (85:- för korv och pommes) och dessutom inget god!!!
De andra återvände snabbt, efter att de ätit upp, till parken och vattenlandet. Jörgen och Benjamin till vattenlandet medan Jessie och Millan fortsatte att åka de olika attraktionerna på nöjesfältet.
När Noah ätit färdigt så tog jag honom i bärselen och bäddade om Noomi i vagnen och gick och kollade på killarna som åkte vattenrutschbanor. Den ena större än den andra.
Om fart är Noomis grej så är vatten definitivt Benjamins element :) Han är verkligen som en fisk i vattnet!!
Jag hade hittat en sittplats bredvid pirate Island där jag satt och väntade på att Noomi skulle vakna så de enda badbilder jag tog var därför därifrån. Så det finns inga bilder från de stoooora vattenrutschkanorna som Benjamin svischade utför utan armpuffar (dem hade Jörgen glömt i husbilen).
Men viktigast är ju inte foton utan själva upplevelsen :) och minnet av den finns ju kvar.
När Noomi vaknat så ville hon också bada och då fick det bli armpuffar på, på båda barnen.
När blötdjuren badat färdigt, torkat sig och bytt om så tyckte vi att det kunde vara dags för en mjukglass.
Noomi som sovit sig igenom lunchen fick också en korv med bröd.
Även denna var illa tilllagad, hård och bränd!! Så Jörgen gick för att byta ut den mot en som inte var lika misshandlad. 70:- spänn kostade en korv, en festis och en 33cl fejkcola i glasflaska!?
Som sagt, ta med matsäck och egen dryck. Och köp istället glass och snacks som faktiskt var mycket gott.
När glassen slunkit ner i glada barnmagar så lockade bilkarusellen som låg alldeles intill. Från denna karusell har jag hemma i ett album foton på Isac, Eric, Jessica, Johnny & Jocke för en hel massa år sen :) Typ 13 år!
Benjamin tog med sin pappa ett åk i radiobilarna också. Det var inget som han var sugen på att göra fler gånger eftersom det krockades hej vilt (så som det vanligtvis brukar gå till:)) och han tyckte att det gjorde ont i magen.
Roligare var det att åka tigertåget runt hela parken.
Lägligt dessutom eftersom det återigen duggregnade i ett par minuter :)
Tåget hade ju tak och tog barnen runt för att titta på alla djuren som de annars inte tog sig tid för att titta på.
Resterade tid i parken ägnades åt att åka så många åkattraktioner som möjligt innan stängningsdags.
På väg ut tog jag mig tid att stanna och titta på mina favvodjur - Surikaterna! De är så balla!!
På väg ut bestämde vi oss också för att uppgradera våra biljetter och tillbringa även morgondagen i parken.
Uppdraget blev då att hitta en camping i närheten av parken.
Talluddens camping vid brofästet känner jag till och vet om.
En jättefin camping men som jag mindes den, lite trist.
Jag kan ha fel, och har det säkert eftersom jag bara besökt campingen och aldrig bott där ;) men den passerade vi och hittade istället Eriksöre camping.
En jättefin och trevlig camping med allt vad man kan begära.
Vi kom ju dit vid 19-tiden så då var det hög tid att äta lite. Korv med bröd fick det bli.
Jessie och Millan tog med sig Benjamin & Noomi och hyrde en stor trampbil som de körde runt campingen med i väntan på maten.
Lite kvällssnacks och film hanns också med i husbilen, innan sovdags.
Det blev en megapåse med.... poccoli.... som Noomi säger :)