På livgardet är man livegen...

2011-05-05 @ 07:41:27
Inom försvaret finns gott om resurser. Man har tillgång till både läkare och psykologer.
För de barn vars förälder ska ge sig iväg på utlandstjänst i krigsområden finns en pedagogisk scrapbook som hjälp för barnen att förstå vad föräldern ska göra, vart i världen han/hon ska, när denne ska åka och framför allt tydliggöra tidperioden då föräldern kommer att vara borta. Boken kan du se här:
http://www.forsvarsmakten.se/upload/Barnboken2.pdf
Med all denna kompetens och pedagogik borde man vara "i goda händer" men saken är den att de lever inte som de lär.
Att vistas i ett krigsområde kan väl de flesta förstå är en vistelse där scheman & tidspassning inte fungerar så där klockrent.
Man kan liksom inte säga, eld upphör!: 
-Jag ska bara ringa hem och säga god natt nu för det har jag lovat.
Så långt är jag med. Tiden "där" kommer inte att vara som tiden här.
Men vad jag inte räknat med eller ens anser försvarbart är att under utbildningen hemma i Sverige så existerar heller inget som helst schema!!??
Eller jo, det existerar... vissa veckor, men det följs inte.
Den vanligaste kontakten som försigått mellan Jörgen & hemmet är ett sms (som jag hoppas för hans egen skull, han sparat som mall med dygnets alla klockslag)
"-ny sluttid xx:xx"
Istället för x så står där ett klockslag.
Har fått så många som 3 sådana sms på en och samma dag. Och iaf varannan dag kommer minst ett sådant. Förutom då de varit borta veckovis.
Igår (!!??) kom också datum på avresedag. (som ändrats fram och tillbaka) Avresan är nu satt till den 17:e maj. (vilken tur att man inte redan skrivit in avresedag i den pedagogiska scrapbooken)
Försvarsmaktens målsättning har varit att hålla utbildningen begränsad till vanliga 40-timmars veckor.
Det målet uppnåddes inte kan jag säga.
Hoppas de soldater de tränar inte har samma felmarginaler...
Veckan innan avresa skulle alla få ledigt för att vara med sina familjer och ordna allt inför sin 6-månaders bortavaro, men det har nu ändrats.
Nu börjar den ledigheten tidigast på kvällen, Torsdag den 12 maj.
För nu ska alla fordon, lokaler och utrustning vårdas istället.
Relationen till ens barn får väl försöka vårdas efter hemkomst med hjälp av försvarets resurser i vad det gäller psykologisk kompetens....

Kommentarer
Postat av: Anonym

Lider med dig...och givetvis med barnen också!

Känner mig himla otillräcklig jag med, önskar att jag kunnat vara mer till hjälp!

Älskar dig!

Kram <3

2011-05-05 @ 12:08:34
Postat av: Mari

Du kanske för en stund trodde att du hade en hemlig beundrare som ville vara anonym... Ledsen om jag gör dig besviken, men det var bara din lillasyster som ville visa lite empati och kärlek... :)

2011-05-05 @ 16:51:40
Postat av: Anna

Usch..då vad besviken jag blir :( För så klart var jag övertygad om att jag kunde lägga till en hemlig beundrare i min redan enorma samling ;) Men det är ju trevligt med lite i kärlek i vilken form den än kommer.. Jag är inte den som är kräsen. KÄRLEK skickar jag tillbaka till dig ♥ Börjar bara bli lite rädd för vad folk ska tro om oss om vi ska fortsätta att hålla sams och gulla oss så här länge. Ska verkligen anstränga mig så det inte skiter sig innan dopet. Hoppas du gör det samma :)

2011-05-05 @ 16:57:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback