Smulpaj med bär. Hallon, jordgubb och blåbär.

2011-06-30 @ 10:10:36
Exprimenterade lite med säsongens bär och testlagade 3 olika fyllningar till smulpaj :)
Den med jordgubbar och schweizernöt blev godast tycker jag :)


Smulpaj med havregryn:

100 gram smör eller margarin
2 msk socker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn

Denna gång gjorde jag pajer i pappersbakformar som var lägre och bredare än vanliga bullformar och då gjorde jag dubbel sats smuldeg till 12 småpajer och fick lite deg över. Annars är receptet anpassat till en vanlig pajform.


Gör så här:

Dela smöret i bitar och lägg det tillsammans med socker, mjöl och havregryn i en matberedare och blanda alltsammans till en smulig deg.
Blanda inte för länge utan bara tills allt "klumpat ihop" sig och fortfarande är smuligt :)
Använder man en matberedare så kan man använda kylskåpskallt smör.
Vill du blanda för hand så tag rumstempererat smör.

Vänd bären i lite potatismjöl så att de inte vätskar sig.

Smula lite deg i botten på formen och lägg sen i önskad mängd av dina potatismjölade favoritbär.



Mina pajer är fyllda med:

Längst ner:
Hallon och hackad vit choklad

Mitten:
Blåbär och en knivsudd vaniljsocker

Högst upp:
Skivade jordgubbar med hackad schweizernötchoklad

Smula sen över resterande pajdeg och grädda i 200 grader i ca 20 minuter.


Färdiga att servera med vaniljglass eller vaniljsås :)


Jordgubbspaj:


Blåbär:


Hallon:

Självklart går smuldegen att använda till andra sorters bär :)
Lycka till!!




Kommentarer
Postat av: Frida

men ååå vad goda dem ser ut. Perfekt att göra små enportions pajer :) mumms!

2011-06-30 @ 10:21:59
URL: http://frudernmar.se
Postat av: Anna

Du får väl komma och smaka nån dag. Jag stoppade några i frysen :) Vi börjar så smått vänja oss vid kaoset hemma och lärt oss leva i det.. :/

2011-06-30 @ 12:23:28
URL: http://femunderbarabarn.blogg.se/
Postat av: Frida

Det gör jag mkt gärna :)

2011-06-30 @ 13:46:51
URL: http://frudernmar.se
Postat av: tytte

snälla spar nån till mej också!

2011-06-30 @ 16:14:49
Postat av: Anna

Spar så klart en till dig kära syster ♥

2011-06-30 @ 22:39:40
URL: http://femunderbarabarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback