Nallekakor

2011-06-13 @ 11:34:20
Efter den jobbigaste natten på länge har jag ordinerat mig själv bakterapi.
Nattade Benjamin & Noomi vid 21 igår och planerade att gå och lägga mig själv då också.
Eric var så snäll och hjälpte mig att få kvällsmåstena gjorda innan nattningen, så allt var upplagt för en natt med mycket sömn.
Synd då att Noomi inte hade fattat galoppen utan var helt crazy. Trött och gnällig men kunde absolut inte komma till ro.
Vid 00:20 efter en andra flaska välling och en alvedonsupp (visste inte om hon hade ont nån'stans eller om det var nåt annat som var fel så jag chansade) så somnade hon äntligen.

Då hade Eric upptäckt att kyl och frys inte fungerade så det var bara att kliva upp igen.
Eric fick stå vakt vid min säng där Noomi somnat.

När jag skulle ner till proppskåpet i källaren upptäckte jag att belysningen där inte heller fungerade..lampan i trappen som jag trodde gått sönder strax innan 21..gick alltså på samma propp som kyl/frys.

Beväpnad med ett levande ljus tog jag mig ner för källartrappen. (hittade först ingen fungerande ficklampa) Kändes väl så där...omysigt.. att stå där med en fladdrande låga och ett kolsvart mörker bakom ryggen, kisande på proppschemat...
Ingen propp som så där självklart var paj kunde jag upptäcka..

Isac som kommit in i huset fick följa med ut på baksidan till huvudsäkringarna och kolla där..samma sak där. Ingen som med blotta ögat kunde dömas ut..
Men då de endast är tre till antalet så böt jag allihopa.
När vi i dunklet sen rundade huset reagerade Siri på något som sprang in på vår tomt.. en grymtande grävling kom lufsandes.
Jag skyndade in och Isac kom efter med en av kattungarna som smitit ut.

Väl inne konstaterade jag att kyl, frys och belysning i källaren var igång igen och jag kunde vid 01 krypa i säng bredvid ett spinnande dotter och en son med mardrömmar.
Någon gång somnade jag iaf..för att bli väckt i ett mycket varmt sovrum av en halvsur dotter vid 06.
Dags att gå upp mao.
Efter morgonmys med båda barnen (Noomi väckte brorsan med, medan jag gjorde välling) satte jag igång med min bakning. Det blev nallekakor till Noomis 1-års dag imorrn...
Detta är allt du behöver för att baka dessa söta kakor förutom glasspinnar då :)


Men jag vill utfärda en varning innan ni tar er an dessa kakor. Fungerar iofs som terapi då det är ett pyssel att baka dem. Men baka dem INTE om ni inte har ett outömligt tålamod och all tid i världen.. Det tog ca 3 timmar att baka dem. (iaf med en snart nybakad 1-åring som vill ha uppmärksamhet) Och då har de inte fått ögon ännu..





Är det någon som är intresserad av att baka dessa så kan jag lägga ut receptet nån annan dag.
Har inte riktigt tiden nu.
Kakorna smakade godare än jag förväntat mig :) Bakade dem inte för att jag tyckte de verkade speciellt goda utan mer för att de var så gulliga och passar så bra till en söt liten 1-åring att äta med pinne och allt :) Så det kändes ju bra att de inte var skitäckliga då...

Var lite nervös innan ifall öron och nos skulle ramla av..eller hela kakan lossna från pinnen... men de sitter där de ska utan minsta tecken på att vilja lossna :) Imorgon får den som vill se slutresultatet...
Om det nu inte vill sig så illa att något viktigare inträffar som kräver min tid...och att nallekakorna inte blir finare än så här..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback