Liten blir stor

2011-08-21 @ 09:40:58
Noomi har nu hunnit bli ett år och två månader... eller fjorton månader om man nu vill.

Tiden går fort och Noomi är en rastlös själ som inte kan utvecklas nog snabbt.
Aktsamhet & försiktighet är inget som intresserar. Allt ska testas och utforskas. Högt som lågt.

Som tur är så är hon väldigt smidig och snabb. Hon slår sig nästan aldrig. (peppar,peppar)
Ramlar hon så tar hon snabbt emot sig, rullar ihop sig eller böjer in huvudet.
Hon vill göra allt som hennes stora idol Bmin (Benjamin) gör och lär sig därför mycket av honom.
Så fort hon vaknar på morgonen (någonstans mellan 5-6:30) så ropar hon Bmin och försöker ta sig till honom.
Då skyndar jag mig att släppa ut henne ur sovrummet så han kan få sova vidare.

Nästa punkt på dagordningen är då att springa runt och stänga trappgrind, toadörr, skåp och lådor samtidigt som hon säger stäng, stäng, stäng. Enda anledningen till att hon stänger allt sånt som storesyskonen lämnat öppet är att hon annars vet att jag gör det, och då vill hon vara först :).
I själva verket vill hon upp och in!

Sen är det dags att plocka ur diskmaskinen. Och det som förr funkade bra, att stå på golvet och plocka ur nedersta korgen är inget som längre intresserar. Nej, nu ska hon promt upp och ställa sig på luckan och plocka från den övre korgen..

Sen har vi det där med maten. Det var ju länge sen nu som hon ratade all form av baby/barnmat.
Den är för smaklös och processad. Nej, tacka vet Noomi kryddstark mat!!
Sambal Oelektypen. Och att bli matad.. nej, tack det suger!!
Äta själv är vad som gäller!!

Spagetti gillar Noomi & mamma...

Att sova gillar hon och somnar så snällt själv i sin säng. Precis som storebror så vill hon ha flera nappar att byta med, känna och lukta på. 3 stycken vill hon ha, även om det funkar med 2 också i nödfall.
Så klart sover hon på nätterna som de allra flesta men Noomi delar helst upp sin sömn jämnt över dygnets timmar. En hel massa timmar väljer hon att sova på dagen istället för, som mamma vill,..på natten..

Än så länge har jag inte hört henne prata i sömnen på nätterna (kanske beror på att jag är snudd på medvetslös då jag äntligen får sova:)) så som mamma & storesyster gärna gör.
Men i övrigt så snackar hon oavbrutet och har nu samlat ihop ett riktigt imponerande ordförråd.
Eller vad sägs om dessa ord som hon använder ofta ..?

Sen kan hon säga och härma efter det mesta men inte kommer jag ihåg alla ord hon sagt eller testat :)


Nästan exakt 80 cm lång och väger nu ca 10,2 kg.
Av allt hoppade, klättrade och springande så har hon förvandlats till en liten atlet och består till största delen av muskler ;) Snabb som få och omöjlig att tygla.
Ja, med Noomi har jag händerna fulla och ingen tid till att sitta och ha tråkigt direkt....



SÖTUNGE!!!! ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback